XJS V12 1975

Hem Forum XJS XJS V12 1975

Detta ämne innehåller 58 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av Tom Svendsen Tom Svendsen 1 år, 5 månader sedan.

Visar 14 inlägg - 46 till 59 (av 59 totalt)
  • Författare
    Torslund
    Torslund
    Deltagare

Tomgången ja ett kapitel för sig. Har letat och letat efter vakuumläckor, hittar inga.  Men plomberar jag den sk balance pipe så är det inga problem att få tomgång. På något sätt så hänger det ihop med högersidans vakuum. Skulle filma när den går på tomgång, hördes inte i filmen att den gick. Går så jämt att jag kan ställa ett mynt på högkant och den står kvar tills fläkten blåser omkull den.

Torslund
    Torslund
    Deltagare

Kom inte långt med tomgångs letandet. Plötsligt så började motorn gå illa för att stanna helt. Kände att det var tändningsfel, visst ingen gnista. Isär med allt och leta. Så småningom kom jag fram till att det inte kommer nån puls till spolen. Öppnade Opus för att leta. Byggd av riktiga komponenter. Kom fram till att drivtrissa inte funkar. Hade en gammal Opus från 1974 i skrotlådan. Lödde ur drivtrissan och flyttade den till bilens. Visade tändningsnyckeln och den sparkade igång. Undrar vart detta land är på väg, att hitta rätt trissa gick inte. Fick beställa en från England. Byter till ny i den gamla och lägger den i bra å ha lådan.

Och vad kommer sen? en pöl olja under kylaren, plötsligt så ger oljekylaren upp.

Tomgången är inte helt bra än. Den går lugnt om precis allt som kan släppa in luft är blockerat. Så ska det inte vara. Har slipat in spjällen så dom ligger .05 öppet men kan ändå inte få rätt tomgång. kan inte begripa var den får tag på luft. Visst många slangar satt på lustiga ställen, MAP tex satt så den bara kände av höger banken, och gick ändå 🙂

Helt klart att denna bil har en kvinnlig karaktär, man kan inte säga åt den utan man måste lirka.

• Det här svaret redigerades 2 år sedan av Torslund .
    Torslund
    Torslund
    Deltagare

Den har ju enorma spridare så borde gå fett. Men går den magert så kanske tomgången blir högre. Ska se om nån har en avgasmätare så man ser förbränningen. Nu så kan man inte ana nån rök ur rören, men har ju nästan ren E85 i tanken. När jag startade upp den först på ren bensin så rök den ordentligt. Men nu har ju motorn gått en timma efter 10 års Törnrosa sömn. Börjar känna mig ställd 🙁

Torslund
    Torslund
    Deltagare

Oljekylaren kom ur. Fick åka till BT och köpa två ringnycklar, en 38 till muttern och en 34 som slipades till 35 för att hålla emot i nippeln. Ett litet hål som ska gå att löda om jag får tag på lod för alu. Nya kylare finns från 2000 men på dom har dom svetsat bort nyckelgreppet på nippeln så det går inte att hålla fast, risk att gaveln får stryk. Allt hänger på gängan. I värsta fall så får man ta bort de gamla och TIGa fast dom på en ny kylare och då kan man ta nästan vad som helst, bara det är stort nog. Möjligen kan man göra nya slangar för modern AN nippel, har inte undersök slangarna än.

Torslund
    Torslund
    Deltagare

Oljekylare beställd från UK. Hoppas att jag till slut bestämde mig för rätt kylare. Motorn är ju från nyare bil och vad jag kan se så är det dess kylare som sitter där, CBC2692, med dubbla rör till oljefiltret. De andra har röret till tråget. Allt hänger på vilken gänga det är.

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Ser resten av rören ut så här:

Oljerör

så lär den passa. Väntar med spänning på ditt nästa inlägg, det är alltid roligt följa  projekt som kräver lite tankearbete och bra verktyg och instrument. Såg förresten att Air Temperature Sensorn skulle påverka insprutningen med ca 6% så det bör  gå köra utan på din 3.6 l.

MVH

Gerry

</div>

• Det här svaret redigerades 1 år, 12 månader sedan av Gerry Winberg Gerry Winberg.
    • Det här svaret redigerades 5 månader sedan av Jan Ernefors Jan Ernefors.
    Torslund
    Torslund
    Deltagare

Ja så ser nog rören ut i bilen, vilket borde innebära att oljekylaren följde med den HE motor de har satt i. XJ40an gick igenom bes med fina avgasvärden så luft temperatur givaren går den utan. Så kör jag V12 an också, givaren hänger lös i motorrummet.

Torslund
    Torslund
    Deltagare

Medans jag väntar på oljekylare så ska jag göra bromsarna väg dugliga. Bromsvätske behållaren är spräckt och håller inte tätt. Pedaltornet och vakuumservot är ur och putsas upp. Har kört tills nu genom att sätta ihop slangarna till huvudbroms cylindern men är inget bra system 🙁

Nån som har en behållare liggande som jag kan köpa?

https://www.jaguarclassicparts.com/illustrations/images/mj7083.png

Torslund
    Torslund
    Deltagare

England är fantastiskt att handla från. Beställde kylaren i torsdags och den levererades till garagedörren idag. Beställer man inom landet så kan man åka på semester innan dom ens bryr sig om att skicka, från Tyskland går det så där, sakta och sen får man ändå hämta inne i staden efter att fått sms från posten att den finns i landet.

Torslund
    Torslund
    Deltagare

Jagpart har en bromsvätskebehållare men han är på Gotland i vanlig ordning 🙁 Så jag köpte en hel bil 🙂 Det tråkiga är att jag köpt ny oljekylare, följer ju en med bilen 🙂 Blir nog så att jag sätter i pre HE motorn i XJS, ska ju ha det i original. Och lägger HE motorn på hyllan, en motor i det skicket är ju inte billig om man skulle behöva få tag på en. Och så slipper jag krångla med att få växellådan att lira. Och slipper byta till 16CU. Skillnaden är ju bara 1 liter soppa milen 🙂

Fast för att jävlas med kroppen så hade jag velat få HE att gå riktigt med 3CU.

Torslund
    Torslund
    Deltagare

Brittisk produktionsteknik 🙂 Tog ur vakuumservo och på undersidan satt det varningsetikett. I xj12an sitter etiketten ovanpå. Skillnaden är hur de anslöt vakuumslangen, xjs ovan och xj12 under. Så man använde samma men monterade den upp och ner 🙂

Torslund
    Torslund
    Deltagare

Första bulten avdragen 🙁 Den undre som håller bromsoket. Ok spindel lederna ska ändå förnyas men inget jag tänkt göra just nu. Möjligen kan jag flytta över från Daimler V12an, kan vara samma. Ville ju bara leda upp och packa om oket så det går att köra runt på gården och lätt flytta ut ur verkstan. Vill ha XJS på hjul så den går att köra runt med. Daimler vraket som är helt bort rostat undertill, men har massor av delar som passar. Fixade igång motorn, rengöra spridarna, tidigare ägare hade försökt men lyckats sätta i dom fel. Sen när spridare och stift var ok så var det bara att leta efter vart soppan tog vägen. Tillbaks i tanken, ingående regulator var ingen regulator utan en bypass 🙂 Och klart så fastnade gaspedalen mot mattan vid fullt pådrag. Bredställ genom kurva innan jag hann vrida av tändningen. Dom axar fort V12orna. Och inga som helst bromsar i bilen så fick rulla en bit innan den stannade. Och vill ha den självgåendes tills jag ska lyfta ur motorn. Den har nog inte gått mer än dom 7000 miles som mätaren visar. Ser inte ut att vara skruvad någonstans tidigare. Så jag har två V12 or att köra, en med anliggande bromsar så det ryker, en utan några allas 🙂

Torslund
    Torslund
    Deltagare

Tog mig tid att fixa bromsen. I vanlig Jaguar mening så var det super lätt att plocka bort. Men att få bort den brutna bulten tog en stund. Fastrostad i den delen som går till styrstaget. Kilade  bort den med ett gäng huggmejslar. Sen pressa ur kolvarna ur oken. Använde bromsen som press. Pumpa på pedalen tills en kolv kom ur, rengöra och sätta ihop. På med en tving och pumpa tills en annan poppade ur. Fyra stycken 🙁 och spill av bromsvätska varje gång som kolven poppade ur. Ska sätta i nya packningar sen men nu ska den bara vara körbar på gården. Nu är allt lossat och uppsmort så när det är dags för nytt så går det snabbt. Kulbultarna är i bra skick men lösa dammkåpor går kanske inte att hitta så man åker på att byta hela kulleden i spindlarna 🙁

Tom Svendsen
    Tom Svendsen
    Deltagare

Kul att läsa dina äventyr Torslund! Har det hänt något mer med den?

Har den kvar sina ursprungliga kofångare etc så är det självklart att du ska få i en pre-HE flat head motor. Mycket trevligare karaktär, men kanske behålla GM400 lådan. Så skulle jag ha gjort. Jag har brukskört båda alternativen.

Visar 14 inlägg - 46 till 59 (av 59 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.