XJS V12 1975

Hem Forum XJS XJS V12 1975

Detta ämne innehåller 58 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av Tom Svendsen Tom Svendsen 1 år, 5 månader sedan.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 59 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10324

    Såvitt jag vet fanns det inte belysning under huven.

    #10366
    Torslund
    Torslund
    Deltagare

    Inte helt lätt att sätta ihop en okänd bilkonstruktion frånlösa delar i lådor och påsar 🙂

    Panelen under ratten ligger lös och där sitter reostaten men kan inte hitta några kablar under panelen. Nån som vet varifrån dom kommer där under?

    Enda som tänds i instrumentet är IGN. Voltmätaren visar spänning, temp mätaren går fullt när jag jordar givarsladden, oljetrycket går fullt om jag har den lilla givaren i, borta så är mätaren i botten. Uppmät och ny beställd.

    Fixa en sak om dagen så till slut ska den gå att provstarta.

    #10368

    Nä, du har verkligen inte det lättaste av projekt. Jag tycker det är trevligt att läsa när du delar med dig av dina vedermödor.

    #10383
    Torslund
    Torslund
    Deltagare

    Jobbade på passagerarsidan och där, hänger det kablar som har dom färgerna som Haynes bok säger ska gå till reostaten. Dom kan aldrig ha räckt till andra sidan. Ska se om man kan spåra dom. Dom är hopkopplade så att det skulle lysa fullt om det är reostatkablar.

    #10421
    Torslund
    Torslund
    Deltagare

    Jo det är nog reostatkablarna. Ska sätta in en elektronisk dimmer istället, fick en över när jag böt ljusknappen på min Caddy.

    Sen gav jag mig på förardörren, den har inte gått att öppna från utsidan. Så rutan har fått vara halvvägs ner rätt många år. Och såg felet fort, länkarmen från handtaget satt inte i låskistan. Men kunde inte räkna ut hur man ska få dit den, gick bara inte. Så allt togs ur, fönstermotor mm. Lösningen var att länkarmen var monterad upp och ner. Nån har för längesen haft isär och satt ihop fel, kan inte ha varit öppningsbar sen efter sista bes som var 2000. Med länkarmen i rätt läge så funkade det direkt, el låset funkar och fönstermotorn. Märkligt att det har varit så, länge också för inget i dörren har varit löst på väldigt länge, fastrostade skruvar mm visar det. Gjordes förmodligen när den omlackades, plåten under dörren är bytt. Kan inte tänka mig att Jaguar skulle bygga dörren av lösa bitar. Men en sak är säker, Jaguar har inte haft nån färg att tala om på bilen. Vissa ställen är grundade men inte alla. Många omålade ytor.

    #10653
    Henrik Elmunger
    Henrik Elmunger
    Deltagare

    Jag håller med Björn, sådana här trådar är riktigt trevliga.

    #10677
    Torslund
    Torslund
    Deltagare

    Har inte gjort nått på ett tag, har fått krångel med diskarna i ländryggen så allt är besvärligt 🙁

    Sista jag gjorde var att riva höger dörr för att rengöra, rostskydda och laga. Centrallåsets solenoid slår men låser inte. Lätt fel såg det ut som, staget från solenoiden till låset saknades. Hittade en hos David Manner och beställde, gick några dagar så kom det mail om att den inte finns mer. Att göra den vore lätt om man kom åt att böja sig ner och lyckas mäta längden på den 🙁 En 3mm stång typ 25cm med en krok och en 90 graders böj.

    #10679
    Henrik Elmunger
    Henrik Elmunger
    Deltagare

    Tråkigt med diskarna i ryggen 🙁

    Man kanske kan fråga på något utomländskt forum om nån antingen har ett stag eller om de har måtten?

    #10705
    Torslund
    Torslund
    Deltagare

    Nu fungerar centrallåset. Tog en halv dag att bocka och prova. Rutan upp och ner hundratals gånger. De stag som fanns i reservdels bilder hos flera Jaguar specialister var helt åt skogen. Den är vinklad, inte rak. Är ju så trång där så mäta gick inte utan man fick uppskatta och bocka. Sen klart 🙂 hade ju kunnat riva den andra dörren och ta ur staget och kopiera. Men är rätt mycket jobb att riva till staget. Allt går om man bara ger sig fan på det 🙂

    #11345
    Torslund
    Torslund
    Deltagare

    Har tagit det lugnt med bilen. Köpte en CB 125 och har byggt om den till scrambler. Men lyfte upp bilen i förra veckan och har byggt ett avgassystem. Biltema rör för en tusing 🙂 Sen hällde jag bensin i tanken och vred på starten, inget start 🙁 Inget stort fel, hade bara inte anslutit bensinpumpen till tanken. När det var fixat så small den i gång, lätt den gå nån sekund. Gick med högt varv, förmodligen för att inga luftfilter sitter där och många fria vakuum rör. Däremot så är inte lådan kopplad till vakuumet, kan inte hitta var den ska anslutas. Nån som vet?

    Och ingen återgång av gasreglaget, saknas nog fjädrar gissar jag. Oljetrycks mätaren rörde sig inte, måste kollas noga, har bytt givaren för den visade fullt tidigare hela tiden. Nästan körbar 🙂

    #12436
    Torslund
    Torslund
    Deltagare

    Tja körbar å körbar? Körde en meter och stängde av. Tog ur stiften och ser att höger femma inte tänder. Kompressionsprov, noll tryck. Blir till att lyfta toppen.

    Inredde ett garage så jag kan fortsätta med den i vinter. Men väntar med motorn. Istället har jag gått igenom resten av elsystemet och fått pryl efter pryl att fungera. Är på värmefläktarna nu, Jaguar lätta att ta ur. Dvs enkelt. Göra rent och smörja så går dom tyst.

    Vindrutetorkaren, hur enkel som helst. 4 skruvar och hela mekanismen kommer upp. Jaguar är en av dom mest genomtänkta bilar jag jobbat med.

    #12476
    Torslund
    Torslund
    Deltagare

    Men fläktarna går bara på full fart. Efter mätningar så kom jag fram till att två relä i fläktstyrningen inte drog. Få ur paket gick men en lindning är det avbrott i så den måste ersättas med nytt relä. och då ersätter jag alla tre med relä från xj40 som skrotades. Motstånden verkar finnas, svårt att mäta resistansen för den är så låg att resistans i mätsladdarna ger för mycket fel. Så man får helt enkelt provmontera.

    • Det här svaret redigerades 2 år, 8 månader sedan av Torslund .
    #12482
    Torslund
    Torslund
    Deltagare

    Nått som jag inte vet hur det ska fungera. Fläktarna startar först när man vridit till DEF sen går dom på HI full fart och Auto med lägre fart men Low så stannar dom. Matar jag Low motståndet med 12V så går fläkten sakta. På nått sätt så är AC servot med i det hela. Har inte satt dit kompressorn och ska inte göra det heller.

    #12485
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

    Hej,
    Det finns en utmärk och ingående beskrivning av systemet och för övrigt av hela bilen i boken “Experience in a Book Help For The Jaguar XJ-S Owner” om du inte redan laddat ner den så har du länken här XJ-S bok. Titta även på inlägget “Problem med värme/ventilation XJ12”XJ12, där har du skisser över systemet. Du har ett Delanair Mark II system.
    MVH
    Gerry

    • Det här svaret redigerades 2 år, 8 månader sedan av Gerry Winberg Gerry Winberg.
    #12489
    Torslund
    Torslund
    Deltagare

    Jo har den men ingen hjälp. Lågfarts relä får sin plus genom servot. Riva ur den låter inte skoj 🙁 Enklare att sätta ett nytt relä och ge den egna vägar 🙂

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 59 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.