XJS V12 1975

Hem Forum XJS XJS V12 1975

Detta ämne innehåller 58 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av Tom Svendsen Tom Svendsen 1 år, 5 månader sedan.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 59 totalt)
  • Författare
    Torslund
    Torslund
    Deltagare

Jaha då har man gjort en dumhet igen 🙂 Köpt ett vrak som borde skrotas 🙁

Bilen är import 1991, var sist besiktigad 2000. Har fått en ny motor som ska ha gått 8000 mil. Isatt och påstås vara uppstartad.  Står med paneler nedplockade och kablar hängandes. Avgasrör finns bitvis, golvet i bagaget har blivit upptryck och måste bytas. Karossen ser ok ut, sägs vara omlackerad för tio år sen. Balken under kylaren måste bytas. Kylaren så dålig att jag kommer inte att sätta dit den. Kylarmakare eller köpa nytt?

Kofångare fram, spoiler och undre gallret saknas. Ebay har men de kostar mer än bilen. Satte mig i den och kunde inte se höger backspegel, sitter för långt fram. Är dörren bytt till en högerstyrd bils dörr? Kan väl inte sitta så långt fram om den ska gå att se från förarplats.

Lite små skavanker där och där i inredningen, mörkblå klädsel men färgen är nersliten i ryggstöd så det lyser ljust igenom. Hade de så dåligt infärgat läder eller har den blivit sprayburks målad?

Annars så klarar den en okulär besiktning 🙂 Rak i plåten, dubbla strålkastare fram, original fälgar i bra skick.

Så vitt jag förstår här långt så ska den gå att starta, det mesta ser ut att sitta i motrummet, men har ju noll erfarenhet av bilmodellen.

Jo bromsvätskebehållarens ena rör är av, går kanske att fixa på nått sätt, men bromstryck verkar finnas och fastnar inte.

Ska man göra den i trafik skick eller sälja i delar? Dessa gamla utan allt datoriserat verkar inte vara så populära. Men jag 🙂 anser att en sportbil ska vara primitiv.

Vem har mest delar till dessa i Sverige.

Rapportera gärna hur det går. 70-talarna har absolut sin charm, och det tillverkades ju inte så enormt många av dem.

Det är inte så kul att den är manuell? Delar i Sverige? Joes Garage är det första jag tänker på.

Torslund
    Torslund
    Deltagare

Har för mig att dom tillverkades i 14-15 tusen exemplar. Automat är den. Har en handbok med en klisterlapp som det står BC motorsVirserumpå. En timmes körning härifrån, är dom kända?

Torslund
    Torslund
    Deltagare

Kollade upp serienumret och enligt den så ska den vara höger styrd. Bilen är vänsterstyrd så ombyggd eller finns det andra alternativ. Borde vara bil nummer 41 som lämnade bandet.

• Det här svaret redigerades 3 år, 4 månader sedan av Torslund .

Nr 41. Riktigt tidig, då.  Cool grej.

Det fanns i alla fall en Jaqguarspeciallist i Virserum förut.

Johan Solman var namnet om jag kommer ihåg rätt. Men jag vet inte om han fortfarande är aktiv.

Torslund
    Torslund
    Deltagare

Har ringt BC motors och det var just Johan det 🙂

Torslund
    Torslund
    Deltagare

En lustighet som inte är så kul. Placering av yttre backspeglar. Sitter jag bakom ratten så ser jag vänster spegel som man ska. Men höger spegel är dold bakom A stolpen. Studerade bilder på dessa bilar och vad jag fått fram så monterades det endast ytterspegel på förarsidan. Så vänster styrda fick en till som då sitter rätt för föraren. Sätter man sig i höger stolen så syns höger spegeln perfekt och vänster dold 🙂 Sen på nyare bilar med andra speglar så har höger spegeln flyttats bakåt och bör då vara så synlig som den ska vara.

Speglarna är manuellt justerbara från insidan med spak. Och hålbilden i dörren låser då placeringen 🙁 Skrotar man justeringen och flyttar spegeln? Och låter justerspaken sitta som en dummie.

Torslund
    Torslund
    Deltagare

Kylare bör anlända i morgon från England. Har svetsat en ny kylarbalk så uppstarten är inte långt borta. Lite funderingar över motorn, vad jag kan se så är det en HE. Men motornumret är mysko, 7P56******* och så sitter det en BW låda om jag sett rätt. Motorn ska komma från en 82 XJS men numret pekar på XJ12. Nån som har koll på numreringarna?

Jag har inte jättebra koll. Men såhär fattar jag det. Enligt “Experience in a book”.

Motornummer som börjar på 7P indikerar som du säger XJ12. Alla XJS nummer börjar på 8. Det skulle tyda på att motorn kommer från en 82 XJ12, kanske. Enligt samma källa har BW lådan och den senare GM-enheten samma bultmönster.  Men det tycks inte vara ett rent “bolt on” jobb att sätta på en BW-låda på en motor avsedd för GM-lådan.

Intressant. Din bil kanske har en spännande historia. Tala gärna om vad du kommer fram till.

Torslund
    Torslund
    Deltagare

Äntligen väder för att skruva. Kylare mm på plats. Fick svetsa en 5x6cm lapp på ena sidan där kylarbalken sitter. Enda rosten så här långt, har dock inte varit under bilen än men tror inte det finns nått farligt. Däremot blir det mycket svets eftersom golvet i skuffen är upptryckt, bara byta 🙁

I princip skulle jag kunna vrida på nyckel och se om den startar. Men ska vänta tills jag gjort i ordning det mesta, startar jag så blir det bara körning av det 🙂

Torslund
    Torslund
    Deltagare

Golvet i skuffen fixat, tog två helger att göra. Skar ut det gamla och tillverkade ny reservhjulsbalja, svetsade dit. Men tanken satt fastrostad i gummit så när den kom ur så vart det hål i botten. Håller nu på och svetsar nytt botten i tanken.

Fick äv en svetsa en 5cm remsa där skuffbotten går ihop med bakplåten annars ingen rost. Dock är den lagad tidigare men bra gjort innanför plåten bakom hjulhuset. Plåten i XJS är tjockare än i många andra bilar, väldigt svetsvänligt.

Så nu blir det ingen reservdelsbil av den 🙂

Torslund
    Torslund
    Deltagare

Så långt har allt gått väl, tanken sitter på plats, alla slangar är nya. Så bara att koppla ihop elsystemet. Fördelare, box inga konstigheter. Men så är det ett antal gröna sladdar som ligger lösa efter hjulhuset på höger sida, och vart ska alla dessa? Av längden så ska dom nånstans på höger sida, på motorn eller nått annat men ser inga anslutningspunkter utom en givare  bakom termostathuset. Undrar om man törs koppla på tändningen och se?

Jan Ernefors
    Jan Ernefors
    Forumledare

Vet inte om du kan hitta några ledtrådar här: http://jag-lovers.org/books/old-xj-s/electrical.htm
    eller här: http://bernardembden.com/xjs/index.htm

Torslund
    Torslund
    Deltagare

Den utan kabel är tydligen vattentemp sensor för a banken. Den framför kallas termo time switch. AC kompressorn ligger lös i bakluckan, den bör väl ha några kablar?

Kopplade på ett batteri och vissa saker fungerade och andra inte alls. Får beta av dom en efter en. Inte en enda lampa i instrumentet lyser. Inget halv eller parkerings ljus, ljustuta funkar dock.

Torslund
    Torslund
    Deltagare

Fanns det belysning under huven på dessa bilar? Är en möjlig funktion för dessa överblivna kablar. Sitter inget i huven men kan ju vara borttaget.

• Det här svaret redigerades 3 år, 2 månader sedan av Torslund .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 59 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.