Växellådsproblem

Hem Forum XK8 (X100) Växellådsproblem

Detta ämne innehåller 17 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av Gerry Winberg Gerry Winberg 9 månader, 2 veckor sedan.

Visar 3 inlägg - 16 till 18 (av 18 totalt)
  • Författare
    Dan Jonsson
    Dan Jonsson
    Deltagare

Hej Magnus!
    Hämtade bilen från BjörnesAutomatlådorAB för drygt en månad sedan och har nu kört ca250mil utan problem.
    Primära orsaken till haveriet var sprickor i ventilhuset med följden att trummans kanter spricker av för högt hydraultryck.
    Ny trumma med förstärkt låsning + lamellpaket, ventilhus och converter är nu bytt.
    Naturligtvis all olja (ca10liter),filter och packningar är bytt.

Jag fick se lådan och alla trasiga detaljer och fick den förklaringen av växellådsraset.

Betalade du 15000kr för att byta olja i din låda?
    Verkar vara rena ockerpriset !
    Jag betalade 4900kr för samma jobb hos PikAB.
    Visserligen har jag en ZF5HP24 men, det borde väl inte skilja så mycket.
    I mitt fall kom växellådshaveriet 1mil efter oljebytet så, ganska bortkastat för min del också.

Medlem 7297 XK8-1999 det är en ZF 5HP24 som växlar bra 1-3 men fyran hugger i hårt fel p1642, PO171 och info = stability controll fail + att kick down saknas = ingen ork i motorn. P1000 får jag också fram svar till k-o.o@telia.com

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej
    Felkoderna betyder följande:

Kod P1642 Indikerar ett fel i CAN kretsen orsakat av en kortslutning pga. fel i någon styrenhet.

Kod P0171 indikerar att A banken får för mager bränsleblandning pga. misständning, läcka i insuget, stopp i bränslefiltret, fel i bränsletrycksregulatorn, bränslepumpen ger lågt tryck, stopp i bränsleinjektor, fel i kretsen till lambdasond, läckage i grenrör före katalysator. Motorstyrningen får fel signal från flera eller någon av motortemperaturgivaren, massflödesmätaren, insugningstemperaturgivaren, gasspjällspositionsgivaren.

Kod P1000 anger bara att testcykeln inte är färdig.

Dessa fel ger begränsad motoreffekt, kick-down och farthållare fungerar inte.
    Ingen av koderna indikerar något fel i växellådan men går inte motorn som den ska påverkas även växlingarna.
    MVH
    Gerry

Visar 3 inlägg - 16 till 18 (av 18 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.