Växellådsproblem

Hem Forum XK8 (X100) Växellådsproblem

Detta ämne innehåller 17 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av Gerry Winberg Gerry Winberg 9 månader, 3 veckor sedan.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14504
    Dan Jonsson
    Dan Jonsson
    Deltagare

    Hej!
    Lämnade in min XK8 Convertible 1998 för filter och oljebyte i förra veckan.
    När jag hämtade bilen och körde från verkstan’ kom jag en mil när växellådan började krångla. Under en rondellkörning kändes ett ryck vid uppväxling med varningslampa och limp home som följd.
    Har haft bilen i snart två år helt utan problem.
    Kan det finnas något samband med oljebytet? Hög/låg oljenivå, felmonterat filter eller någon annan orsak till problemet?
    Verkstan’ säger att felkoden gäller fel på 3:e växel och inte kan ha orsakats av oljebytet. Kan tillägga att inte all olja byttes, endast 4-5 liter.

    #14533
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

    Hej,
    Kolla oljenivån först så att lådan blivit riktigt fylld. Filtret kan man knappast montera på mer än ett sätt. Det som kan ha hänt är att smuts lossnat under oljebytet och satt sig i ventilhuset och gjort att växlingen inte genomförs rätt. Var det länge sedan förra oljebytet? Det finns också ca 4 l gammal olja kvar i lådan. Vilken är felkoden som verkstaden tydligen fått fram och vad har de som trolig orsak förutom att de givetvis är helt oskyldiga till allt. Har de nollställt felet och därefter kollat om det kommer igen. Det som också bör göras är en “reset” av lådan genom att koppla loss batteriet en stund då rensas lådans “minne” och det kan hjälpa.
    MVH
    Gerry

    #14534
    Dan Jonsson
    Dan Jonsson
    Deltagare

    Hej!
    Svaret jag fått är att de har kontrollerat oljenivån efter det att jag kom tillbaka med bilen och att det är rätt oljenivå. Numret på felkoden sa dom aldrig, bara att det hörde ihop med 3:ans växel.
    Jag stannade själv vid två tillfällen och tog ur startnyckel innan jag startade om.
    Felet dök upp igen inom 100meters körning. Även gul motorlampan tändes.
    Antagligen har olja och filter aldrig bytts tidigare. Jag har varit i kontakt med de tre ägare som haft bilen i Sverige. Ingen har bytt olja sedan bilen importerades från Dallas 2011.

    #14535
    Dan Jonsson
    Dan Jonsson
    Deltagare

    Felkoder på växellådan:
    0732
    0733
    0790
    1722
    1799

    #14536
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

    Hej,
    Jag tycker att svaret och behandlingen från verkstaden av dig är under all kritik, lite mera intresse bör man lägga ner för att få en någorlunda nöjd kund. Jag antar att det inte var någon märkesverkstad eller växellådsspecialist. Du ska kräva att de ger dig felkoden den ger i alla fall lite vägledning. Det hjälper inte att bara stanna motorn, batteriet måste kopplas loss för att nollställa systemet. Det är helt säkert så att det är första oljebytet på 20 år som du har gjort nu och oljan bör ha varit ganska smutsig. Tyvärr så är det inte helt ovanligt att lådan blir felaktig efter oljebyte och för att fixa det behövs någon som vet vad han sysslar med. Jag har tyvärr inga rekommendationer på verkstäder i dina trakter men det bör finnas någon inom klubben som vet.
    MVH
    Gerry

    #14537
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

    Hej,
    Ok, nu skall vi se:
    P0732 – Gear 2 Incorrect Ratio
    P0733 – Gear 3 Incorrect Ratio
    P0790 – Normal/Performance Switch Circuit Malfunction
    P1722 – Stall Speed
    P1799 – CAN Databus Fault

    P1772 brukar betyda brända kopplingar och då smäller växlarna i.
    De övriga felen kan bero på lite olika saker som smuts i ventilhuset, brända solenoider, elfel, dålig spänning mm
    Felen hade nog uppstått oberoende av vem som bytt olja men man lämnar inte ut en felaktig bil till en kund och man provkör ordentligt.
    Som sagt, du behöver en rejäl genomgång av lådan.
    MVH
    Gerry

    #14538
    Dan Jonsson
    Dan Jonsson
    Deltagare

    Jag har varit i kontakt med Björnes Automatlådor på Söder som PIK AB rekommenderade.
    Om det är en pålitlig verkstad med tillräcklig kompetens känner jag inte till.
    Enligt BjörnesAutomatlådor kan orsaken till felkoderna vara låg oljenivå .0,5L för lite olja är tillräckligt för att felkoderna kan uppstå.
    Övriga fel som du nämner kan man nog tyvärr inte heller bortse ifrån.
    Det låter som att det tyvärr kan bli ett mycket dyrt kalas för mig.

    Mvh
    Dan

    #14540
    Dan Jonsson
    Dan Jonsson
    Deltagare

    Kan väl även nämna att ovannämnda märkesverkstad har genomfört en framvagnsrenovering med tillhörande framvagnsjustering.
    Lite märkligt är att dom inte vill lämna ut protokollet för hjulinställningen när jag ber om detta.

    #14541
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

    Hej,
    Mycket märkligt, det protokollet har jag alltid fått utan att behöva fråga dock inte från “Märkesverkstad” eftersom jag låter en däckfirma sköta framvagnsinställningar, det skall förresten vara 4-hjulsinställning på JAguarer. Jag tycker att bara namnet Björnes Automatlådor andas gammal hederlig kvalitet och gedigen kunskap. Det kanske bara räcker med en ordentlig rengöring så fungerar det igen.
    MVH
    Gerry

    #14542
    Dan Jonsson
    Dan Jonsson
    Deltagare

    Jodå,hjulinställning både fram och bak skall vara genomfört av PIK AB 2934kr
    Försöker ta bilen till Söder så fort jag får tid.
    Får väl hoppas på att det räcker med en rengöring.
    Alternativet är att hitta en renoverad eller en låda från en skrot istället.

    #14557
    Bertil Larsson
    Bertil Larsson
    Deltagare

    Har en nyinköpt XKR från -99. Från början kom en gul felindikator ”FEL I VÄXELLÅDAN” upp relativt sällan på instrumenrbrädan. Lampan började lysa helt intermittent och inte så ofta. Växlingen blev då lite stökig och högg gärna till när den växlade upp på låga varv. Min mekaniker ”tror” att det är hastighetssensorn i växellådan som gått sönder och den planeras att bytas i mitten av juni. Nu ikväll när jag åkte hem från verkstaden (mekanikern sa att det var ofarligt att köra med den) började felmeddelandet lysa konstant och bilen kom aldrig över 3-ans växel. Alltså från att ha varit ett relativt ovanligt fel som dök upp i ojämna intervall är felet nu konstant och bilen kan endast köras i 40-50 km på 3000 varv. Någon som har haft liknande erfarenhet?

    Tacksam för snabbt svar.

    BerraXKR

    #14562
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

    Hej,
    Orsaken till felet kan vara många och utan avlästa felkoder är det omöjligt att ange någon säker diagnos. Till att börja med är det viktigt att oljan är ren och fri från vatten. När byttes olja och filter senast? Lådan har gått in i “felsäkert läge” eller “limp mode” för att skydda den för vidare skador. Lådan kommer från Mercedes och har du ingen Jaguar specialist i närheten kan du låta en Mercedes verkstad undersöka den. Att felet från början är intermittent är mycket vanligt för att sedan bli permanent.
    MVH
    Gerry

    #14841
    Bertil Larsson
    Bertil Larsson
    Deltagare

    Nu är felet löst med indikatorlampan som visade ”FEL I VÄXELLÅDAN” enl mitt inlägg ovan. Det var hastighetssensorn (fartsensor) i växellådan som behövde bytas. Den kände av felet i tidigt skede men genom att stanna och starta om motorn så slocknade den. Efter ett antal omstart så började den lysa konstant och bilen gick startade upp på 3:ans växel och växlingen slutade att fungera. Så dyker detta fel upp hos någon av er som har en XK8 el XKR från -96 – -03 så byt hastighetssensor direkt efter konsultation med er verkstad.

    /BerraXKR

    #14843
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

    Hej,
    Observera att XK8 och XKR inte har samma låda. XK8 utan kompressor har en ZF5HP24 låda medan XKR har en Mercedes 722-600 låda. De uppvisar också olika typfel, Mercedes lådan har ofta läckande O-ring till kontrollenhetens anslutning som orsakar att hastighetssensorn skadas medan ZF lådan lider av brända lameller och felaktiga ventilhus. Viktigt på båda lådorna är att byta olja regelbundet. Helt rätt påpekat av dig Berra, kör inte med fel i lådan det blir bara värre och dyrare att laga!
    MVH
    Gerry

    #15339
    Magnus Bengtsson
    Magnus Bengtsson
    Deltagare

    Hej!

    Jag renoverade min låda förra året visserligen en ZF6HP26 som sitter i en XKR FRÅN 03. Innan renoveringen lusläste jag all info jag kunde hitta på nätet och i stort sett alla svar gick ut på att ventilhuset hade givit upp. Har också hört att många haft problem med sina convertrar på tidigare XK8/XKR modeller. Att byta olja i min låda är inte helt lätt, då det saknas oljesticka för lådan vilket innebär att oljan skall fyllas på vid sidan av lådans underkant. Finns en massa hokus pokusregler som måste följas så oljebytet ska bli rätt utfört, i alla fall när vi pratar ZF6. Se alltså till att de som ska utföra arbetet vet vad dom håller på med. Finns filmer på tuben som förklarar hur bytet ska göras korrekt, exempelvis denna. Innan renoveringen kostade jag på ett oljebyte hos PIK för ca15.000kr vilket var lika med att kasta pengarna i sjön. Är också mycket viktigt att man använder rätt olja vid bytet.

    Hoppas att det löser sig för dig.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.