Växellådan fast i P-läge?

Hem Forum XJS Växellådan fast i P-läge?

Detta ämne innehåller 7 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av Ulf Sandblom Ulf Sandblom 8 månader sedan.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Ulf Sandblom
    Ulf Sandblom
    Deltagare

Bilen i fråga är en XJS Convertible 6,0 V-12 1994

Efter att ha fungerat som sig bör och endast blivit körd ut och in ur en verkstad senaste månaderna så infinner sig ett problem.

Växellådan går inte att få ur P-läge? Är det en bromsljuskontakt som styr spärren till växellådan som kan ha med det hela att göra?

• Detta ämne redigerades 8 månader, 1 vecka sedan av Ulf Sandblom Ulf Sandblom.
    Ulf Sandblom
    Ulf Sandblom
    Deltagare

Hej, Har haft liknande problem, men efter lirkat med växelspaken ett (ANTAL) gånger, började den släppa. Fick reda på det av rådde om den tidigare. Det händer därför att bilen står stilla över vintern och oljan i växellådan ej pumpas runt. Nu startar jag bilen en gång i månaden när den står över vintern, inga problem nu. Hej Kennet S.      Kämpa..

Hej igen, Jag skall göra oljebyte till våren, på min bil XK8 Cab 1998 Kennet S

Ulf Sandblom
    Ulf Sandblom
    Deltagare

Funkade med att öppna det lilla hålet till vänster, fram om spaken och med en skruvmejsel trycka ur spärren. Nu funkar det bra igen.

Pontus Larborn
    Pontus Larborn
    Moderator

Kennet; dina problem med växellådan beror på något annat, troligen har du glapp i sensorn vid bromspedalen, eller sensor / lås vid själva växelspaken. Bra att du inte har problem längre, men dyker de upp igen är det där du ska påbörja felsökningen.

Hej Pontus ! Jag har även bytt bromskontakten, efter bilbesiktningen, då jag hade problem med bromsljuset. (det kom av och till) efter bytet är det helt OK. Det kan förklara att jag inte har några problem med växlingen. Vi Kommer till Östersunds träffen 2020. Hej KS

Ulf Sandblom
    Ulf Sandblom
    Deltagare

@ Pontus Ja, det beskrivs i de två länkarna.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.