Väcka en X300 till liv, eller…?

Hem Forum XJ (X300,X330,X305,X306) Väcka en X300 till liv, eller…?

Detta ämne innehåller 3 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av Daniel Landström Daniel Landström 4 månader, 4 veckor sedan.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Pontus Larborn
    Pontus Larborn
    Moderator

Egentligen borde jag inte ha köpt den här bilen… jag gav förvisso inte många kronor men en X300 XJR i bruksskick är inte heller värd så många kronor, och denna bil är inte i något bruksskick direkt.

Det som är trevlig är milen, 6500, och att karossen är riktigt fin. Inredningen är också fräsch utom det obligatoriska släppet i innertaket.

Bakgrunden är enkel, på grund av en tragedi i familjen blev bilen ståendes på en parkering ett antal år, när jag köpte den var det 10 år sedan den var igång sist och den hostade ett par gånger för att dö ut helt när jag väl bytt batteri i den.

Planerna är, i någon form av prio-ordning;
    1) Starta och få den att gå bra. Klart!
    2) Byta generator, eller i vart fall “lada laddningen”.
    3) Provköra, är det värt att satsa tid och energi på denna bil?
    4) Byta bromsar runt om – påbörjat, men inget jag slutför innan punkt 3 år avklarad.
    5) Om allt annat fungerar, nya däck!
    6) Besiktiga.
    7) Läge för en tvätt kanske?

Så, planen är enkel, först se om den är värd att rädda, därefter byta besiktiga och till slut satsa på fi

nishen.

Just nu står den upphissad, fläkten på bilen är urplockad för att det skulle vara lättare att få ur generatorn som jag tror är defekt. Sen när den ändå stod på pallbockar så bytte jag olja i motorn, det var liksom lika bra och det är ju ingen jättestor investering direkt.

Initialt var det en hel del problem med att ens få den att gå, men det visade sig vara spridarna som var dåliga, med nya stift och några nya tändspolar gick den förvisso igång men det var på gränsen att den gick för egen maskin, den stod mest och hoppade. Spridarna skickades på renovering och alla utom en gick att rädd, jag fick protokoll på alla, så med en ny (begagnad) spridare och resten renoverade gick den bra.

Problemet är bränslet, den har stått utomhus så länge och den hade inget riktigt tanklock, så bränslet i tanken bestod till hälften av vatten. Nu har jag sköljt ur den ett antal gånger för att få ur eventuellt vatten och annat som inte hör hemma där.

hej, kul att du tog dig an den,, en skrotad Jaguar är en styggelse !! den ser ju fin ut o väl värd att bevara !! Lycka till med den !!

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Är bara plåten i hyfsat skick skall det vara värt att rädda den åt eftervärlden. Det brukar vara rosten som knäcker gamla bilar, det mekaniska är lättare att fixa till. Lycka till!
    MVH
    Gerry

Pontus du kan ju ta bort tankgivaren och suga ur tanken den vägen samt kunna torka ur/rengöra tanken den vägen.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.