Svajande gång vid halka, AWD

Hem Forum X-type (X400) Svajande gång vid halka, AWD

Detta ämne innehåller 4 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av Johan Kvillebäck Johan Kvillebäck 3 år, 6 månader sedan.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Jan Ernefors
    Jan Ernefors
    Forumledare

Tänkte kolla med er andra hur era fyrhjulsdrivna bilar beter sig när det är rejält halt. Jag upplever att min börjar svaja i sidled, liksom åla sig fram när jag ligger i marchfart och det är rejält halt. Beteendet märks inte när jag accelerar. Det är lite som att den driver ömsom på höger och ömsom på vänster bakhjul. Märks som sagt bara när det är rejält halt.

Det kan vara däcken som är dåliga, fälgar som är skeva etc. men jag undrar om någon mer har liknande upplevelser? Kan det vara något med drivningen/styrsystemen? Bilen indikerar inte att det är halt, den gula lampan som kan få att lysa när det är halt håller sig släckt när jag upplever detta beteende.

Min bil är en automatväxlad X-type 3,0 AWD, från 2001.

Pontus Larborn
    Pontus Larborn
    Moderator

Hur ser hjulvinkarna bak ut? Det blir ju notoriskt kobenta, X-typarna.

Jan Ernefors
    Jan Ernefors
    Forumledare

Har ingen aning om hjulvinklarna, får åka till någon som kan läsa av sådant. Är det något som är justerbart eller måste det bytas delar av hjulupphängningen för att få det rakt?

Pontus Larborn
    Pontus Larborn
    Moderator

Min X-type hade negativ camber, som på bilden nedan, det såg man också om man stod bakom bilen och tittade, det såg ut som att den var tunt lastad. Dessutom slet den däcket snett.

Det är väldigt, väldigt vanligt på dem. Jag bytte #13 på skissen som finns i denna tråd;
    http://www.justanswer.com/jaguar/2t100-2002-jaguar-type-when-driving-whether-highway.html
    Då blev den bra, delen kostade typ 400kr eller likande och tog väl en halvtimme att byta, kanske lite mer.

• Det här svaret redigerades 3 år, 6 månader sedan av Pontus Larborn Pontus Larborn.

Och var alltid extra noga med däcktryck/mönster på sådana bilar. Om inte hjulen snurrar lika fort kan datorn få för sig att försöka korrigera en sladd.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.