Roadbook för Rostan

Hem Forum S-type (X202,X204,X206) Roadbook för Rostan

Detta ämne innehåller 36 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av Mats Holmström Mats Holmström 2 år sedan.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 37 totalt)
  • Författare
    Henrik Elmunger
    Henrik Elmunger
    Deltagare

Så, köpte en S-type -00 för nån vecka sen. Ganska rostig, ganska billig. Hon kommer endast vara till för nöjen och utgifter. Alla reparationer och åtgärder som jag kommer göra på den kan säkert inte försvaras ur ett strikt ekonomiskt perspektiv, men det är dags att lära sig skruva mer seriöst. RAM106 har tidigare ägts av medlem(mar?) i SJK. Hursomhelst, en helt underbar bil, jag är nöjd 🙂

Hon är svensksåld, så det finns motorvärmare, eluppvärmd framruta osv.

Även CATS, manuell växellåda, fräsha vinterdäck.

Motorn är bytt till en som gått 5000 mil mindre än resten av bilen. Hon är påkostad. För tre år sen svetsades det trösklar för en massa pengar…

Under den dryga vecka jag har ägt henne har jag hunnit rengöra hela bilen invändigt, undersökt varför myntfacket inte vill öppna sig (vilket krävde att man plockade ur hela instrumentmanövern inkl. radion), felsökt backvarnare/parkeringssensor och hittat en trasig sensor som behöver bytas. Dessutom har jag plockat bort plastlisterna över trösklarna. Även kallade sparklådor?

Har dokumenterat en del med bilder, dock kommer jag såklart på i efterhand att ta dem, så alla steg är inte alltid med. Istället för att starta en ny tråd för varje grej jag har donat med så blir det en ny post med bilder och beskrivningar.

Pontus Larborn
    Pontus Larborn
    Moderator

Skall bli intressant att följa utvecklingen.

Henrik Elmunger
    Henrik Elmunger
    Deltagare

Rengöring:

Kvinnan som ägde bilen innan mig har använt den för att skjutsa barn till dagis med, bland annat. Barn verkar innebära lera på ryggstöd och petrifierade gelehallon på omöjliga ställen 🙂

Använde en lädertvål (glycerin) för baksätet och baksidan av framstolarna. Smörjde in med liquid leather conditioner efteråt. Framstolarna i övrigt rengjordes med liquid leather cleaner och sedan conditioner. Lädret runt handbromsspak och växelspak var så torrt att det fick en ordentlig dos läderbalsam från biltema.

lera     rent BRG!

Hon är förresten British Racing Green, i alla fall enligt kod. Står Brooklands green överallt annars. Å andra sidan verkar BRG vara ett samlingsnamn för ett flertal gröna kulörer.

Att tänka på är att Liquid leather luktar ganska starkt ganska länge. Sätena blev mjuka och fina. Kanske borde ta bättre bilder…

I övrigt, en ordentlig dammsugning, gummimattorna fick sig en omgång med högtryckstvätt, övriga ytor rengjordes med produkter från autoglym.

Förresten väldigt enkelt att kroka loss lädret från baksätet. Gömde sig såklart en del saker där som barn lämnar efter sig, men även krossat bilglas. Måste haft inbrott i sig vid tillfälle.

Förarstolens sits har en läderskada där lädret har sprucket såpass att det är ett hål. Går det att dra av skinnet från stolen för att sy det från undersidan? Eller snarare, är det enklare än 4 timmars lidande?

Henrik Elmunger
    Henrik Elmunger
    Deltagare

Parkeringssensorer/backsensorer.

Om en av sensorerna lägger av så slutar hela systemet att fungera. Hur man felsöker sensorer förklaras bra här:

Lika enkelt att komma åt en sensor som på den där X-typen är det dock inte på S-type. Man måste ta bort hela kofångaren, om man nu inte har så mycket tur i oturen att det är en sidosensor som lagt av. Då räcker det med att ta bort lykthuset. Just lykthuset är ganska enkelt att ha bort. Man måste in under klädseln i bagageutrymmet, men det enda jag behövde skruva bort var en krok för bagagenät. Den sitter uppe vid ett av fästena som öppnar bagageluckan. Ingen bild tyvärr..

Alla lampor sitter i en egen enhet som sitter fast med plastflärpar i själva lykthuset, enkelt att ta bort, sladden som satt i var också enkel. Själva lykthuset ska man ta det lite piano med, plastflärparna som håller fast det är tydligen glada i att gå sönder. Fick tipset att värma dem lite med varmluftspistol för att mjuka upp plasten. Jag värmde så mycket jag vågade, vilket inte var så mycket… två av tre flärpar var redan trasiga, så jag tog det väldigt försiktigt, det kom loss utan att spricka. Värme kanske är bra ändå?

På övre bilden indikerar assistenten de trasiga plastflärparna 😉

När man googlar hur man får bort sensorn ur själva kofångaren så står det i ett flertal trådar att den sitter fast med bajonettfattning och att man kan få bort dem med hjälp av ett barn. Helt fel. Sensorn sitter i en hylsa och hålls på plats med två plastläppar som hindrar den från att tryckas in i kofångaren. Man viker helt sonika undan dem och trycker in sensorn i kofångarn. Sitter naturligtvis som berget. Sprutade WD40 på den, kändes inte direkt bra att olja in plast, kanske bättre med en silikonspray här?

Sensorn plockades ut och rengjordes, letade glapp i ledningen, men tror inte att det är något sånt. Sensorn ska gå att demontera, men så långt gick jag inte. Satte tillbaka allting och ska beställa en nygammal från bildelsbasen. Alla sensorer är väl utbytbara mot varandra? Måste man ha en sensor som ska sitta höger bak eller går det bra med hocken som?

Assembly is the reverse of disassembly.

Smörjde upp gummilisten på lykthuset med silikonsmet, men det kommer ändå in vatten i bagaget och samlar sig i reservhjulsbrunnen. Finns det något mer man kan göra?

Henrik Elmunger
    Henrik Elmunger
    Deltagare

Myntfacket:

Under radion/kassettspelaren så sitter det ett myntfack. Eftersom det inte går att öppna blir man såklart nyfiken på vad som kan finnas däri. Det vet jag fortfarande inte, troligen är det tomt.

Såhär gör man för att få bort hela jämra kontrollpanelen, förvånansvärt enkelt. (I videon säger han att det är 3 skruv, fel, det är 4 st.)

Nu har jag inte det där fina brytverktyget han har, tog en gammal plastbestickskniv och slipade bort alla fassa kanter från den, den dög att bända med. När jag dragit ut hela klumpen var jag noga med att ta bilder på var alla kontakter satt. Dock lite onödigt då det inte går att sätta tillbaka dem fel.

Myntfacket är i alla fall spärrat i stängt läge med hjälp av en skruv, den har sen kapats på undersidan med vinkelslip?

Alltid roligt att hitta sladdar och kopplingar som nog ska vara till nånting, men som inte kopplats in eftersom man saknar en viss funktion eller vad det nu kan vara.

——————————————————

Kassettbandspelaren fungerar förresten tyvärr väldigt dåligt. plötsligt börjar den hacka, spolar sedan bandet fram och tillbaka för att sedan spotta ut det, TVI! Vill inte!  Det spelar ingen roll om det är ett riktigt kasettband eller kassettadaptern jag kopplar till mp3-spelaren. Verkar fungera bättre när allting är kallt?

Ny bandspelare till henne blir det dock inte. Inte just nu i alla fall.

Henrik Elmunger
    Henrik Elmunger
    Deltagare

Trösklar och sparklådor:

Plastlisterna som skyddar trösklarna är inte såå svåra att få bort, förutom när skruvarna rostat fast och har dåliga skruvskallar. Fick bort alla utom en.

På vänstersidan gick det lätt, skruvade bort alla skruvar och plockade bort listen: PLASK!! Tro fan att det rostar!

Lera, jord, sand, vatten… blött!

Listen hålls fast med skruv och plastpluttar, behöver nya plastpluttar, var köper man sådana? Också de vita plastpluttar som sitter i plåten på bilen, honorna, behöver nya av de med. part number?

Rostan… lämpligt epitet, det som göms under listen:

Det här syns lite dåligt _var_ på bilen det är, men där bakdörren slutar, man ser in i hjulhuset. Av någon anledning så känns det här som ett extra dåligt rostangrepp.

Tydligen har man hissat bilen på en punkt som inte är en “jacking point”. Plåtsömmen nedvikt.

Selfiekamera är ett väldigt bra verktyg när man ska montera tillbaka listerna, istället för spegel, man råkar ju ta en o annan bild också:

ganska kexigt

Borde gjort en liten film av rosten inunder. Själva tröskelbalken ser inte så jäkla illa ut, plåten bredvid dock.

Sen har vi en sak som jag hittade redan innan jag köpte henne, det här ger mig kalla kårar, man tittar upp framför vänster bakhjul:

Det där vill jag inte försöka göra nånting åt själv. hejdå $$$ antar jag…

Henrik Elmunger
    Henrik Elmunger
    Deltagare

Nästa sak på dagordningen är att polera strålkastar”glasen” Finns en tråd på gamla forumet om det här:

http://arkiv.old.jaguarklubben.se/forum/discussion/7926/klara-glas

BMW-nissar verkar ha samma problem 😉 Intressant lösning med lack som skyddar lyktglaset:  http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=7093.0

Sen några frågor:

• Hur märker man när CATS börjar bli dåligt? Har för mig att jag läst att bilen börjar “hänga”, sjunka ihop över det hörn där det inte fungerar, alternativt att hon sjunker ihop helt när kompressorn lägger av. Hur är det egentligen?  I dagsläget fungerar det uppenbarligen, kurviga vägar är mycket roligare när fjädringen pumpas upp. Öppnar man fönstren kan man höra kompressorn jobba.
    • Bilen knirkar och knakar som en gammal säng när man svänger från en väg in på en annan. Minns någonstans ifrån att det betyder kassa bussningar nånstans i bakvagnen. Vilka då?
    • I farter högre än säg 90 km/h beter sig bilen lite egendomligt, väldigt spårkänslig, vid omkärningar får man verkligen hålla i ratten då bilen kan få för sig att kasta sig åt nåt håll. På det så är det ett litet glapp/spel i rattutslaget, om man styr åt ena hållet och sedan byter så kan det vara knappa centimetern innan styrningen “tar”.  Å andra sidan ligger hon väldigt stadigt på vägen om man släpper ratten och låter bilen gå rakt fram. Inga konstigheter eller krumbukter. Däremot blir vinglandet värre vid blåst och regn. Dåliga däck?

Min favorittyp av tråd! Du gör ett fantastiskt jobb!

Jag tittar varje dag efter uppdateringar.

Mats Holmström
    Mats Holmström
    Deltagare

CATS har ingen kompressor, ställer bara om stötdämparna så dom blir hårda när systemet finner så lämpligt.
    Du blandar ihop det med nivåreglering

Henrik Elmunger
    Henrik Elmunger
    Deltagare

CATS har ingen kompressor, ställer bara om stötdämparna så dom blir hårda när systemet finner så lämpligt.
    Du blandar ihop det med nivåreglering

Aha, jag måste erkänna att jag aldrig har läst på ordentligt om det, snappat upp en detalj här och en annan där. Verkar relativt sparsmakat med info om hur det faktiskt funkar, förutom wikipedia då. Så, vad är det då för pneumatiska ljud man hör när man kör väldigt kurviga vägar?

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Mycket intressant, bra jobbat. Se om jag kan hjälpa dig med reservdelsnummer,
    Listen skall sitta fast med följande:
    4 st Clip C2D12682, 10 st Retaining Clip C2C8963/020, 5 st Push-in Rivet XR842592 per sida. Pröva David Manners Ltd de är snabba och bra att handla av, du kan också höra med Joe’s Garage de brukar ha lite sådant hemma.
    CATS ställer bara om dämparnas hårdhet, det sköts helt ljudlöst genom att skicka en ström genom dämparen. Om du hör något pumpande ljud kan det komma från dämparna.
    I princip alla bussningarna både fram och bak skall kollas och glapp i styrningen gör att bilen “vandrar” på vägen. En framvagnsinställning skadar aldrig men alla slitna delar måste bytas först.
    Följer med intresse fortsättningen.
    Gerry

Henrik Elmunger
    Henrik Elmunger
    Deltagare

Har haft bilen utlånad i veckan, så inga nyheter förutom att jag har pratat med Jocke på Lyons garage, så bilen ska upp på en lyft där och bli inspekterad vad gäller rost.

Tack för reservdelsnumren 🙂

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Ingen orsak, när du än då har bilen uppe så passa på att kolla bussningarna!
    Hälsar
    Gerry

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Här har du en instruktion till hur man kollar fram och bakvagn på en S-type. det är bara till att ta fram kofoten! https://www.youtube.com/watch?v=x7vfyR22SWU.

Henrik Elmunger
    Henrik Elmunger
    Deltagare

Batteriet laddade ur eftersom bilen stod med öppen bagagelucka och dörrar. Ville inte starta. När hon kablats igång och körts en stund så fungerade allting igen.

Däremot fick jag upp felkod några dagar senare  P1587: PCM to throttle actuator control module throttle command redundancy circuit malfunction. Släckte koden och har kört mer än 100 mil sedan. Koden är ej tillbaka, så jag tror det är på grund av batteriet.

Fått hem backsensor, den ska monteras i helgen. Får se vad mer som blir gjort. Kolla bussningar ser roligt ut 🙂

Det jag trodde var pneumatiska ljud när jag körde kurvig väg var helt enkelt att hon knirkar och knakar, kände mig rätt korkad när jag kom på vad det var :s

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 37 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.