Radio i en XKR modellår

Hem Forum XK8 (X100) Radio i en XKR modellår

Detta ämne innehåller 6 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av Dan Jonsson Dan Jonsson 6 månader, 4 veckor sedan.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Morten Olsson
    Morten Olsson
    Deltagare

Dags att uppgradera radion i min XKR…Någon som har förslag?!

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej
    Här finns lite olika förslag https://incartec.co.uk/Jaguar/XK8-Coupe.
    MVH
    Gerry

Morten Olsson
    Morten Olsson
    Deltagare

Återigen, stort tack Gerry! Kollar in detta. Bästa hilsen Morten

Dan Jonsson
    Dan Jonsson
    Deltagare

Hej Morten!
    Det kan vara svårt att hitta en adapter från originalradions kontakt till den ”nya” radion. Har själv sökt men tyvärr misslyckats med att hitta någon.
    Om du blir tvingad att klippa den gamla kontakten, se till att spara tillräckligt med kabel från kontakten uti fall du vill bygga tillbaka till originalradion.
    För min egen del föredrar jag att det mesta ska vara i originalutförande på min XK8.
    Kan ju tänkas att fler tycker som jag. Även om det kan tyckas lite nördigt.Med tanke på att du kanske en vacker dag säljer bilen.

Hur har det gått med fjärrkontrollen?

Mvh
    Dan

Morten Olsson
    Morten Olsson
    Deltagare

Tjenare Dan! Kul att du hör av dig. Jo jag vet, många vill ju ha originalgrejerna i bilen som bilradion om man säljer. Men jag har nog tänkt att behålla bilen ett mycket bra tag framöver…! CDBilradio i Göteborg nämnde precis vad du nämner här med adapter men dom hade stenkoll på detta när jag besökte dom. Den utmaning möter dom ofta berättade dom då man konverterar många amerikanska och äldre italienare bilradioapparater till mer avancerade retroradios. Likaså lödning etc, var inte vara något nytt för dom och det känns tryggt. Jag vill har lite mer kräm och dom visste också vilken radio som gäller för Jaggan som passar. Förutom avtagbar front vill jag ju ha baskräm men det viktigaste; bluetooth. Men självklart säljer jag inte vidare originalradion, den får följa med som extra utrustning om man skulle sälja.

Fick tyvärr bakläxa på vänster frambroms på sista besiktningen…Men det fixas nu av suveräne Jaguar-exprten Tommy Hedberg här i Göteborg och Brembo vill man ju ha då detta var standard vad jag förstår när bilen byggdes. Likaså har jag upptäckt i handlingarna att min kallas “Performance” vad som nu menas med det? Kanske du vet? Och det låter ju så gott att säga att min speciella katt är en “Performance”…(!). Besiktningen gav mig ändå beskedet att bilen är “i toppskick, det finns inga bilar som Jaguar för dom står helt i en klass för sig – vilken kraft i motorn när man står på!” Roligt att höra!

Har sökt en ny fjärr och hittat en i England hos David Mann i England men den var alldeles för ny. Tommy Hedberg skall också göra ett försök med att hitta en och dom är svåra att få tag på men inte helt omöjligt. Vi får se till våren, kanske frågar efter din och låter Tommy göra ett försök! Ha det gott! Mvh Morten

Dan Jonsson
    Dan Jonsson
    Deltagare

Tack det samma Morten!
    Ja, inte FN.gör man sig av med en Jaguar frivilligt!
    Tänker nog behålla mina så länge jag kan.
    Jag fick tag på en kontakt från en skrotad bil när jag byggde om till originalradion.
    En del lödande men, det gick bra.
    Jag har en förstärkare med tillhörande bashögtalare över som var monterad på min XK8.
    Bashögtalaren sitter på en skiva som passar i bagagegolvet. Det är ju synd att såga i originalgolvet.
    Jag kan hålla ögonen öppna om jag dyker på en fjärrkontroll.Det kanske kan dyka upp på någon bilskrot. Hör av mig i så fall.

Mvh
    Dan

Dan Jonsson
    Dan Jonsson
    Deltagare

Performance kan kanske betyda, eftersom det är en XKR du har att bilen är utrustad med kompressormatning, kraftigare Brembobromsar och en kraftigare växellåda från Mercedes. Du har ju några fler hästar än vad jag har i min XK8.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.