Passar 18 tum 255 eller blir de för stora?

Hem Forum XJS Passar 18 tum 255 eller blir de för stora?

Detta ämne innehåller 3 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av Per-Johan Wik Per-Johan Wik 11 månader, 3 veckor sedan.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Henrik Anfelt
    Henrik Anfelt
    Deltagare

Hej

Har köpt en uppsättning original vinterhjul till min XJR. 18 tum, 255 breda. Funderar på att sätta dem (på skoj) och provköra min XJS på vintern. Den har ju vanligtvis 15 eller 16 tum.

Någon som vet om det funkar?

Vänligen

Henrik

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Det bör kunna gå bra då det bara skiljer 0,27% på omkretsenn mot original 235/60×15. De kommer att komma 12 mm närmare upphängninen inåt och 14 mm närmare skärmkanten utåt med original ET på resp fälg.
    MVH
    Gerry

Henrik Anfelt
    Henrik Anfelt
    Deltagare

Storleksmässigt borde det funka – tack för uträkningen Gerry – men det visade sig att navhålen var för små på mina Double Five-fälgar.

Nåja – XJS är ingen vinterbil.

Per-Johan Wik
    Per-Johan Wik
    Deltagare

Nu ser jag att det inte blev några fälgar men här är mina erfarenheter.

235/50-17 tog i rejält bak vid varje gupp med 8,5 tums fälgar. Tror 235/45-17 skulle ta i lite bak också (skärmkanten som är invikt) men vet inte.

Blev 225/45-17 för mig som inte tar i överhuvudtaget men då får du ett däck som är rätt mycket mindre än original (ca 5-6 cm mindre i diameter).  Fyller inte ut främre hjulhusen på ett riktigt bra sätt men bilen blir lite lägre vilket jag tycker är rätt snyggt.

//Per-Johan

• Det här svaret redigerades 11 månader, 3 veckor sedan av Per-Johan Wik Per-Johan Wik.
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.