Oljan i diffen

Hem Forum XK8 (X100) Oljan i diffen

Detta ämne innehåller 5 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av Lennart Åberg Lennart Åberg 11 månader sedan.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17286
    Lennart Åberg
    Lennart Åberg
    Deltagare

    Hej alla,

    Min jaguar XK8 1997 har mig veterligen inte fått ny olja i diffen. Den har rullat 120000 km. Har läst att oljan varar för evigt medan andra säger att den måste bytas med visst intervall. Avtappningspluggen sitter väldigt dåligt till men detta skall väl inte hindra bytet.

    Tacksam för svar från forumet. Gärna synpunkt på vilken olja som lämpar sig bäst.

    Lennart

    #17287
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

    Hej,
    Ingen olja håller för evigt men tyvärr så är det inte lätt att byta den i diffen på XK då den får sugas ut genom nivåpluggen. Nästa problem är att hitta rätt olja vilken är Shell Spirax Super TS90 som inte längre tillverkas men dyker upp på ebay ibland. Castrol Axle Z LS 90 kan användas. Vissa menar att så länge inte diffen läcker olja behöver man inte byta olja men då är det ju en aning sent. Oljan brukar vara ganska smutsig efter 10 000 mil.
    MVH
    Gerry

    #17292
    Lennart Åberg
    Lennart Åberg
    Deltagare

    Hej och tack för ditt svar Gerry.

    Fick ett tips på Jaguarforum.com att från kofferten borra upp ett hål c:a 50 mm i diameter på plats som angavs i tråden. På så sätt fick man lätt tillgång till oljepluggen. Därefter suga ut all olja och in med ny. Hålet fick sättas igen med rätt storlek på en gummiplugg. Rostskydd underifrån.

    Två “0nda” varianter. Vilken skulle du välja?

    Letar nu efter oljan.

    Mvh

    Lennart

    #17301
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

    Hej
    Jag skulle nog försöka först utan att börja borra extra hål. Det svåra är att skruva loss pluggen sedan kan man alltid få dit en slang. Den olja som SNG Barrat har är Castrol BOT 720 som ersättning för Shell. Den är egentligen framtagen till LandRovers diffar men om den är bättre än LS 90 är nog tveksamt men priset är i alla fall det dubbla.
    MVH
    Gerry

    #17302
    Lennart Åberg
    Lennart Åberg
    Deltagare

    Hej Gerry och ett stort tack till dig för att du så välvilligt delar med dig av din stora kunskap.

    Jag får se vilken metod jag kommer att använda. Vid 74 års ålder börjar det bli lite svårt att kräla under jaggan.

    Mvh

    Lennart

    #18081
    Lennart Åberg
    Lennart Åberg
    Deltagare

    Hej alla

    Nu är oljan i diffen bytt. Jag använde metoden att borra ett 50 mm stort hål som föreslagits i den tråd jag tidigare nämnt. (den finns på Youtube). Notera dock att hålet bör borras 10 mm högre upp för bättre åtkomst. Inget problem att ta bort avtappnings/påfyllnadspluggen med en halvtumsförlängare. Oljan ut med en borrmaskinpump (200 kr på varuhuset). Oljans konsistens liknade milkshake och färgen var chokladbrun.  Jag tömde diffen på 1,6 liter och fyllde på 1,9 liter. Påfyllnad via lång slang med tratt som hålls högt över diffen. Rätt nivå är när oljan börjar rinna ut. Det sagda innebär att c:a 3 dl evaporerat/försvunnit. Oljan jag använde var Castrol Axle Z LS 90.

    Problemen började när pluggen skulle in igen. Trots ett avstånd på endast 10 cm från det upptagna hålet till påfyllnadshålet och som det verkar nästan rakt in var det ett fleratimmars jobb kanske eftersom det finns ett stag som delvis ligger i vägen. Det lyckades genom att använda en halvmeter lång smal gängstång på vilken jag gängade muttrar i bägge ändar (som låste varandra). Muttrarna mot pluggen slipade jag så att de kunde pressas in i pluggen. Efter ett tag tog gängorna och glädjen stod högt i tak. Det uppborrade hålet sattes igen med ett plastlock jag hade i mina gömmor. Avslutningsvis kletade jag rostskyddsmassa från båda hållen.

    Nu är alla oljor och vätskor bytta på min XK8 och den mår säkert bättre nu än innan.

    Mvh

    Lennart

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.