Motorkrångel och spökande OBDkoder

Hem Forum S-type (X202,X204,X206) Motorkrångel och spökande OBDkoder

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av Gerry Winberg Gerry Winberg 1 år, 9 månader sedan.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare

Efter att ha kört Jaguar hela sommaren i princip helt utan problem tänkte jag nu snart ställa av den efter lite puts. Dessvärre började den krångla.
    Har en 2002a, 4,2liter utan kompressor.
    Samma upplevelse som för nåt år sedan då en tändspole var problemet. Då visade OBDkoden klart och tydligt att det var det som var felet och det blev snabbt utbytt. Denna gång har felet inte varit konstant och inga felkoder sparats.
    Under helgen visades bilen “pending codes” P1111 samt P1643. Dessutom visade det inbyggda diagnossystemet att växellådan var defekt ett kort tag.
    Körde den till verkstan för att få hjälp men de hittade inga koder, men trodde nog på fel i motorstyrning ( t ex P1111) eller växellådan.
    När jag körde hem den från verkstaden började (äntligen!) motorlampan lysa, jag kopplade upp OBDläsaren och fick fram P0306 samt P1316 som loggade koder. De försvann dock när jag stängde av motorn. Det verkar ju som att det har med tändningen att göra, eller med ett par cylindrar i alla fall.

Vad tänker ni? Varför kommer inga fasta koder, varför byts koderna som visas och varför visas bara fel om växellådan en gång och sedan försvinner? Om jag byter en tändspole, bör jag byta alla i samma rad? Andra tankar och tips? Bor utanför Borås. Tar tacksamt emot alla tips!/Kristian

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Om vi tar koderna först så visar P1111 bara att systemkontrollen är genomförd. Det är inget fel.
    P1643 indikirerar ett fel i kommunikationen med transmissionsmodulen troligen dålig kontakt.
    P0306 och P1316 indikerar intermittent tändningsfel.
    Eftersom felet är tillfälligt så försvinner koden när tändningen slås av. Koderna kan skifta mellan P0306 och P1316 eftersom de indikerar samma typ av fel.
    Växellådsfelet visades bara en gång därför att kontakten troligen blev Ok igen.
    Det finns ingen anledning att byta alla tändspolarna därför att en är felaktig men kolla alla så att det inte finns överslag till jord.
    Det är alltid ett h-e att hitta intermittenta fel men till slut brukar det bränna ihop eller av helt.
    MVH
    Gerry

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.