Mätarproblem, XJS 6.0

Hem Forum XJS Mätarproblem, XJS 6.0

Detta ämne innehåller 18 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av Henrik Anfelt Henrik Anfelt 7 månader, 4 veckor sedan.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Pontus Larborn
    Pontus Larborn
    Moderator

Min XJS 6.0 har fått ett underligt fel;

När jag startar den på morgonen ligger tempmätaren i botten, vilket är i sin ordning. Efter en kilometer eller så går den snabbt upp i max, alltså ungefär samtidigt som den borde ha börjat klättra lite sakta. Startar jag om bilen slår den i max mer eller mindre direkt.

Får den stå några timmar fungerar dock allt som det ska, och resten av dagen fungerar mätaren normalt, den reser sig sakta upp till “N” inom loppet av någon halvmil eller vad det nu är.

-Jag tror inte att den överhettar på riktigt, då borde den ju överhetta varje gång jag kör den och kanske i synnerhet vid hög temperaturbelastning (stillasittande i köer). Det gör den inte. Motorn upplevs inte heller varm, står mätaren i topp borde den ju visa något fysiskt tecken på överhettning tycker jag?

-Givaren, på motorn, den är bytt till en begagnad som är bekräftat ok i funktionen. Problemet kvarstår.

Några uppslag…?

Torslund
    Torslund
    Deltagare

Om givarens resistans är som den ska vara vid olika temperaturer så är det knas högre upp i kedjan. Visar högt omedelbart tyder på kortis i nån form. Kan även vara ingångskretsen i ecu. Du kan prova med en pot och vrida den till olika värden så kan du se om resten reagerar rätt, simulerar olika temperaturer.

6.0 har den också mätarens givare på höger bank, ecu givaren på vänster?

Kom att tänka på det, mätaren ligger väl i egen krets utanför ecu. Analog mätare?

• Det här svaret redigerades 1 år, 11 månader sedan av Torslund .
    Pontus Larborn
    Pontus Larborn
    Moderator

Jag tror att givarens resistans är korrekt, jag har kört med denna givare i en annan bil och då fungerade den, jag “bytlånade” så att säga. Felet följde inte med.

Givaren sitter på termostathuset, höger sida, precis innan termostaten och mätaren är analog.

Bra tips med en pot, ska prova det.

Thomas Cramer
    Thomas Cramer
    Deltagare

Hej

Man brukade få liknande problem förr i tiden då man monterade motorvärmare och termostaten saknade ett litet hål för avluftning. Lösningen var att borra ett litet hål ca 1,5 mm i termostaten eller byta den till en termostat medavluftning.

Jag tog och grävde lite i de elscheman jag har på CD-ROM. Blir inte riktigt klok på hur det funkar, men ett par saker tror jag att jag kan komma med som info. Båda givarna verkar sitta på höger sida.

Givaren med två kontakter verkar vara kopplad till “Engine management ECU”.

Givaren med en kontakt verkar vara kopplad till “PI ECU”. Jag tolkar det som insprutningens ECU.

Jag har sedan tidigare förstått det så att det är från givaren med en kontakt som informationen till mätaren kommer. Men jag kan inte se det i elschemat.

Pontus Larborn
    Pontus Larborn
    Moderator

Tack för ert engagemang!

Intressant med termostaterna, de byttes i vintras och i samband med det noterade jag att de nya inte hade små luftningshål, vilket de gamla hade. Jag valde att montera dem ändå, med tanken att de trots allt var Jaguar original och att de därför borde ha varit rätt.

Kan man få fram något av värde från bilens färddator må tro? På en Audi jag hade kunde man hitta en dold meny i klimatanläggningen där man kunde klicka sig fram till motorns temp.

Torslund
    Torslund
    Deltagare

Skulle tro att givaren med en kabel är till mätaren. Tidigare så har givaren till ecu suttit på vänster termostathus. Tvivlat att de har flyttat den då vänster bank är den som först blir överhettad. 5.3 har givaren till kallstart på höger bank. Osäker på tempen?, mät resistansen i vänster givare, jämför med nominella värden, gör lika med höger givare (utan att vara anslutna). Termostaten är dom som håller tempen rätt, var säker på att de är riktiga. Sen kan man ju köpa en enkel IR mätare så ser man tempen på termostathuset. Så mycket pengar som Jaguarägare lägger på nonsens utrustning 🙂 räcker till en suverän instrument park. (motor i bra skick är mera värt än sista versionen av GPS DVD 🙂 )

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Hittade dessa kopplingsschemor för 6.0 l V12 i XJ ´97, det bör vara samma för en XJS.

http://old.jaguarklubben.se/wp-content/uploads/hm_bbpui/15458/a1g8av3g244gpwxvp6r1e13ama4xirqi.jpg

ECTS, Engine Coolant Temperature Sensor sitter som Torslund påpekar på vänster sida.

Tempmätaren matas direkt från en givare på  termostathuset.

Mätvärden från temperaturgivaren lagras inte i färddatorn utan skall du ha tag på dessa får du köra en datainsamling med en OBD läsare.

MVH

Gerry

• Det här svaret redigerades 1 år, 11 månader sedan av Gerry Winberg Gerry Winberg.
    • Det här svaret redigerades 5 månader, 1 vecka sedan av Jan Ernefors Jan Ernefors.
    Torslund
    Torslund
    Deltagare

Ja så ser det ut i de flesta bilar. Mätaren visar analogt vad motortemperaturen ger för värde i termistorn. Men är graderad med ett N som korrekt motortemp. Sätter man dit ett variabelt motstånd (potentiometer) så ska mätaren lägga sig på N vid samma resistans som termistorn skulle ha gett. Stämmer det inte så får man gå in direkt i kabelkontakten till mätartavlan och ansluta där. Kabeln därifrån ner till givaren i motorn ska ha i princip noll resistans. Är det korrekt kontakt ner och man har en givarsignal som skulle visa N så återstår det bara att ta ur mätartavlan.

Sen har väl bilen en spänningsstabilisator till mätarna för att de ska ha stabila värden oavsett hur batteriets laddning är för stunden. Är den trasig så borde även andra mätare visa konstigt.

• Det här svaret redigerades 1 år, 11 månader sedan av Torslund .

De symptom som Pontus beskriver. Borde inte de kunna orsakas av någon sort kortis nånstans?

Jag gissar att om kabeln till mätaren får kontakt med jord, så indikerar det maxtemp. Motståndet i givaren sjunker med högre temperatur så att säga.

Torslund
    Torslund
    Deltagare

Fått nån ordning på mätaren?

Pontus Larborn
    Pontus Larborn
    Moderator

Nä, men jag har inte hunnit lägga någon tid på det än tyvärr, bilen står i ett garage ganska långt från där jag bor, tyvärr.

Pontus Larborn
    Pontus Larborn
    Moderator

Jäääääkla bil…!!!

Jag bytte termostater (till nya med ”lufthål”) och allt var fine and dandy i c:a två veckor nu i juni och jag har kört bilen nästan varje dag.

Men, nu ikväll när jag skulle flytta den… tempmätaren gick i top efter c:a fem minuter på tomgång.

Tillbaka på ruta ett.

5 Minuter på tomgång. Så är min X 300 sen jag har köpt den. Jag tycker att allt med mätarn är som det skall vara.. På vintern tar det naturligtvis längre tid.

Pontus Larborn
    Pontus Larborn
    Moderator

Vi missförstår nog varandra men min mätare slår alltså ”i taket”, långt förbi rödmarkeringen. Den indikerar alltså att bilen skulle överhetta något våldsamt, vilket den inte gör.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.