Lämplig generator för MK2 3.4?

Hem Forum Mk1, Mk2, S-type, 420 Lämplig generator för MK2 3.4?

Detta ämne innehåller 6 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av Anders Hallberg Anders Hallberg 3 år, 6 månader sedan.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Anders Hallberg
    Anders Hallberg
    Deltagare

Hej igen!

Sedan jag på annan plats har fått veta att bytet till negativ jord, inte är dramatiskt eller krångligt så har jag bestämt mig för att göra det. Då infinner sig frågan vilken generator man skall välja. Jag vill ha en på minst 65 ampère, om jag skaffar extra elutrustning i framtiden. Jag är säker på att flera av klubbens MK2-ägare har gjort det här och skulle gärna vilja veta, vad ni har valt för märke/typ. Finns det en som passar som handsken, eller är man hänvisad till omständligt mekkande?

Anders

Staffan Sundberg
    Staffan Sundberg
    Deltagare

Om funktion kommer före form, så skulle jag definitivt rekommendera en modern växelströmsgenerator med inbyggt laddningsrelä. Du har väl tolv voltsystem?

Thomas Cramer
    Thomas Cramer
    Deltagare

Hej

Nu ska jag röra till det lite i planeringen. Det finns en AC sats att köpa och i den tror jag det ingår fäste för generator samt generator. AC delen monteras i bagaget med bland annat ett utsläpp i hatthyllan. Förmodligen dyrt.

Anders Hallberg
    Anders Hallberg
    Deltagare

Hej Staffan,

Ja, jag har 12V och det var just det du rekommenderar, jag hade tänkt mig. Frågan återstår dock om det finns en som bara är “plug and play”.

Anders Hallberg
    Anders Hallberg
    Deltagare

Hej Thomas,

Ja, nu rörde du definitivt om i planeringen. Jag hade nog tänkt mig vxl-strömsgenerator, följt av en 123 elektronisk fördelare och sedan vidare om pengarna inte är slut… Men tack i alla fall.

Kjell Johansson
    Kjell Johansson
    Deltagare

Hej Anders

Jag tror det finns lättinstallerade alternativ här t ex:

http://www.sngbarratt.com/RelatedItemDetails.aspx?id=56a57300-d1b6-4dba-a2a4-b153237a269a

“It looks like a dynamo but it’s an alternator. These units weight up to 40% lighter than the originals and produce up to 80% more power. These self-regulating units are easy to fit, creating a simple and reversible alternator conversion”

Alternator=generator

Hälsning

Kjell

Anders Hallberg
    Anders Hallberg
    Deltagare

Tack Kjell för den länken.  Jag har själv varit inne hos SNG Barratts och letat, men uppenbarligen gjort ett dåligt jobb.

Anders

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.