Insides däckslitage bak

Hem Forum S-type (X202,X204,X206) Insides däckslitage bak

Detta ämne innehåller 1 svar, har 1 deltagare, och uppdaterades senast av Halvard Nilsson Halvard Nilsson 2 år, 8 månader sedan.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Halvard Nilsson
    Halvard Nilsson
    Deltagare

Upptäckte en dag att båda bakdäcken var så hårt slitna på den inre skuldran att till och med stålbältet var framme. Min däckverkstad, som kan Jaguar, påstod att det beror på slitna bussningar i de undre länkarmarna. Dessa byttes mot nya och jag köpte nya däck. Det tidigare gnisslandet och klonkandet försvann. Nu när jag bytte till vinterdäck upptäckte jag precis samma problem på de nya däcken. Trots bara 4-500 mil så är den inre skuldran hårt nedsliten på båda bakdäcken. Snart är däcken slut! Det syns tydligt på hjulen att cambervinkeln är kraftig och man ser bakifrån att däcken inte vilar plant mot marken, utan rullar mest på den inre skuldran. Min son, som själv har två katter, påstod att det räcker inte att byta bara bussningar i de undre länkarmarna, utan man måste byta överallt där hjulupphängningen ansluter till chassiet. Någon annan som har upplevt detta problem? Min S-type är en 2005a med 22 000 mil på nacken. Jag har lagt ned väldigt mycket på att hålla bilen i bra skick, så värdet på bilen för mig ligger långt över vad jag skulle få vid försäljning.

Halvard Nilsson
    Halvard Nilsson
    Deltagare

Inga kommentarer så det här är nog inget allmänt problem. Den nya omgången sommardäck (245/40R18) jag monterade i våras uppvisade kraftigt skulderslitage på insidan av alla 4 däck runtom bilen efter bara 1200 mil. Jag har kollat att däcken är OK, dvs att bältet inte ligger off-center. Min analys är att problemet är mönsterrelaterat. Däcken Uniroyal RainSport, är assymetriska med två breda längsgående rillor på insidan av däckets mönster, medan på den andra sidan är mönsterblocken sammanhängande ända utifrån skuldran till mitten av slitbanan. Det ger en bra stadga på utsidan, men en svag insida, vilket troligtvis leder till det extrema skulderslitaget på insidan på alla 4 däck. Nästa omgång sommardäck tänker jag byta till en smalare dimension, nämligen 225/45R18. Breda däck är egentligen inte att föredra ur någon synpunkt annat än det estetiska.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.