Funderar på att köpa en XJ, men…

Hem Forum XJ (X351) Funderar på att köpa en XJ, men…

Detta ämne innehåller 12 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av Kim Kanger Kim Kanger 2 år, 7 månader sedan.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12435
    Kim Kanger
    Kim Kanger
    Deltagare

    Jag har en S-type men är nu sugen på en XJ 2010, en 5-liters V8 som har gått 10.000 mil, men tänkte fråga alla som vet här:

    1) Finns det några svagheter som jag ska vara uppmärksam på

    2) Vad är “driftskostnaden” när det gäller reparationer? Är det vansinnigt dyrt att reparera?

    3) Vi behöver egentligen använda den året runt. Är det insane att köra den på vintern?

    #12437
    Pontus Larborn
    Pontus Larborn
    Moderator

    Jag tror inte vi har någon ägare av nya XJ-modellen här på forumet, tyvärr. Själv har jag inte heller någon erfarenhet av modellen, men när jag har hört mig för har jag förstått att takluckorna kan bråka på första årsmodellerna, främst med knakanden och konstiga ljud när man kör över farthinder och liknande.

    Det skulle förvåna mig om den var speciellt kostsam i service/reparation (givet att det är en lyxbil, de är ju alltid dyrare i drift än enklare bilar med små motorer), de nyare Jaguarer jag haft (XF) har varit problemfria och kanske billiga att serva, XJ ligger antagligen lite högre i pris med tanke på att det är en dyrare modell men mycket av tekniken finns ju i andra modeller och är beprövad sedan tidigare.

    Mina erfarenheter av föregående XJ-generation och XF-bilarna är att de är pålitliga och bra, de tål absolut vinterbruk.

    #12440
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

    Hej,
    Det finns ett 15-tal X351 ägare i klubben och någon kanske kan dela med sig av sina erfarenheter. Annars är de mesta klagomålen på takluckorna precis som Pontus påpekar. Det är tydligen mycket svårt att få tyst på odjudet men det felet lär du upptäcka direkt vid en provkörning.
    Jag håller med Pontus när det gäller vinterkörning, jag kör själv året runt med min XJR ’08, med fulldubbade Hakkapeliitta klarar man halkan med hjälp av det utmärkta antisladd systemet. Övrig utrustning är ju också vinteranpassad med värme i stolarna både fram och bak, eluppvärmd fram och bakruta och effektivt värmesystem. Jaguarer behöver inte gå i ide på vintern!
    Vi har möte i kväll hos Joe’s Garage och där finns en X351, grön med ca. 10000 mil på mätaren till salu, det är kanske den du tänker på?
    Det jag inte riktigt gillar är “brevlådeinkastet” till bagaget, det gör det lite svårlastat.
    XJ ligger ett antal steg upp på lyxskalan i förhållande till S-type.
    MVH
    Gerry

    #12442
    Kim Kanger
    Kim Kanger
    Deltagare

    Jo, det är den på Joe’s jag funderar på. Jag tror nog att den klarar själva vinterkörningen, men det är snarare rosten jag är rädd för. Vi vinterkörde S-typen men hade samtidigt inte tillräckligt varmt garage. Resultat: rost på undersidan :-(. Men med varmare garage så att bilen torkar ordentligt så kanske det funkar.

    När det gäller reparationer så är jag lite orolig att den kanske är bortom en vanlig kompetent mekaniker, att allt bara är kretskort som måste bytas av specialverkstäder och med dyra notor som följd.

    #12443
    Pontus Larborn
    Pontus Larborn
    Moderator

    Den bistra sanningen är nog att den tyvärr kommer rosta en del, nu är XJ förvisso en självbärande konstruktion av aluminium men det finns mycket annat som kan rosta på dem, jag skulle utifrån mina erfarenheter gissa att den antagligen står emot rost bättre än de flesta andra bilar, men ge det 15 vintersäsonger så kommer rosten göra sig påmind, helt säkert. Hade det varit min bil hade jag kompletterat med extra rostskydd, kanske efter avstämning med Joes kring vilka delar som är utsatta på dem.

    En del ingrepp kommer nog att kräva specialkunskaper (och framförallt tillgång till rätt utrustning) såsom koda nycklar, felsöka klimatsystemet etc så det beror ju lite på var du bor, är det helt omöjligt att få tillgång till rätt kompetens så… tyvärr är ju Jaguar en bil som många mekaniker tror är långt mer komplicerad än den egentligen är så många mekaniker säger “nej, för tusan” när de egentligen inte behöver.

    Var bor du? Det är ju viss skillnad på att ha tio mil till märkesverkstaden om något mot förmodan krånglar, eller att ha 120 mil.

    • Det här svaret redigerades 2 år, 8 månader sedan av Pontus Larborn Pontus Larborn.
    #12445
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

    Hej,
    Rosten är ett litet problem eftersom det mesta av karossen är av aluminium, det finns lite detaljer av stål under bilen och dessa bör rostskyddas extra. XJ är nog en av de minst rostbenägna bilar du kan köpa, aluminum rostar inte, det kan däremot oxidera men detta är mera ett kosmetiskt problem.
    Ur rostsynpunkt är ett kallgarage bättre än ett varmgarage eftersom det bildas mindre kondens i balkar och hålrum.
    Vilken någorlunda kompetent mekaniker som helst kan göra normal service på en XJ, den skiljer sig inte från vilken annan bil idag. Vad som krävs är testutrustning så att man kan läsa ev. felkoder men sådan utrustning behövs till alla moderna bilar. Det största problemet är allt fusk som finns i branchen, det är ytterst sällan att alla punkter som står i serviceanvisningen verkligen görs förutom att ta betalt för dem. Det gäller att hitta en verkstad som man litar på, gäller det reparation av ac, hjulinställning, lackering, etc. kör direkt till en specialverkstad det brukar bli både billigare och bättre.
    En bra sak som håller ner driftskostnaderna på 5.0 L är att man slipper byta kamrem, vilket brukar kosta en hel del.
    Byte av växellådsolja ingår inte i normal service men bör göras var 8000-10000 mil, den kostar en slant men å andra sidan behövs det på S-type också.
    Elektroniken har blivit betydligt driftsäkrare med åren, de flesta felen beror på dåligt batteri.
    Slutsats: Vill du ha en lyxbil som skiljer sig från den tyska silvergråa masssan med överkomliga driftskostnader och som inte rostar upp under dig, köp en british racingreen X351a!
    MVH
    Gerry

    • Det här svaret redigerades 2 år, 8 månader sedan av Gerry Winberg Gerry Winberg.
    #12475
    Kim Kanger
    Kim Kanger
    Deltagare

    Jag bor öster om Uppsala. Turligt nog har vi en duktig husmekaniker i närheten. Han brukar kunna fixa det mesta.

    Ja, det blir nog ett köp, om allt klaffar. X351:an har bilvärldens snyggaste inredning! Såg någon uppgift att det bara finns 166 stycken i Sverige. Kan det stämma?

    PS Hur akut är det med byte av växellådsolja? Det blir en extrakostnad på ca 5000:- . Vad händer om man slarvar med detta?

    #12478
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

    Hej,
    Såg bilen i måndags och den verkar att vara i bra skick med rätt prislapp. Antalet X351 är litet, det stämmer säkert med 166 st totalt.
    En duktig och pålitlig mekaniker är guld värd i dessa dagar, jag har också tillgång till folk som fixar det jag inte orkar eller kan själv. Eftersom de inte är Jaguar specialister brukar jag bifoga utdrag ur verkstadshandboken tillsammans med delarna, så blir det rätt gjort. Verkstadshandböcker finns på nätet se Manual 351. Behövs speciella Jaguarkunskaper och verktyg så får Joe’s Garage fixa det.
    Byte av växellådsolja bör ske runt 8000 -10000 mil men lådan lär inte rasa om du kör några tusen mil till. Det som kan hända om inte oljan byts är att växlingarna blir “hårda” och att lådan “slirar” eller/och växlar upp och ner omotiverat. Fortsätter man köra med en sådan låda brukar det sluta med en helrenovering för ca. 50 000:-. Jag skulle föreslå att säljaren byter olja och filter i lådan innan leverans, det får ingå som “prutmån”.
    Lycka till med köpet!
    MVH
    Gerry

    #12480
    Kim Kanger
    Kim Kanger
    Deltagare

    Kan någon rekommendera en bra mekaniker i Uppsala-Stockholms-trakten som tar Jaguar och som inte skinnar en? Min lokala mekaniker börjar komma till åren så jag behöver egentligen hitta en ny

    #12633
    Kim Kanger
    Kim Kanger
    Deltagare

    Det blir köp 🙂

    #12650
    Pontus Larborn
    Pontus Larborn
    Moderator

    Kul, grattis! Uppdatera gärna tråden med dina intryck av bilen, när du kört den ett ag.

    #12675
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

    Hej,
    Lycka till med köpet, leverans i morgon, eller? Hur blev det med växellådsoljan?
    MVH
    Gerry

    #12710
    Kim Kanger
    Kim Kanger
    Deltagare

    Det gick bra och vi premiärkörde hem missen en ca 60 mil.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.