Elektronisk handbroms

Hem Forum S-type (X202,X204,X206) Elektronisk handbroms

Detta ämne innehåller 2 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av Mats Rosander Mats Rosander 2 år, 11 månader sedan.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Bernt Gahn
    Bernt Gahn
    Deltagare

S-type 2005. Ibland får jag felmeddelande när jag startar: Handbroms kan ej lossas. Normalt släpper handbromsen när man lägger i back eller drive men den släpper ej. Får då stänga av motor och tändning och vänta tills allt har slocknat. I bästa fall är problemet borta vid nästa start. Annars får man göra ett nytt försök. Någon som haft liknande problem?

Roland Wärting
    Roland Wärting
    Deltagare

Jag hade en kompis S-type av samma årsmodell med elektronisk handbroms stående hemma på min gräsmatta två veckor. Den ville inte heller släppa frivilligt. Det löste jag med ett distinkt hammarslag på vardera ok (fälgarna var så öppna så man kom åt att slå på oken). Testa det nästa gång och och hjälper det och dessutom låser sig igen så kan det behövas lite smörj nånstans?

Mats Rosander
    Mats Rosander
    Deltagare

Handbromsen är en mekanisk hävstång som går in i skivbromsoken. Hävarmen dras visserligen av en elektrisk motor styrd av datorerna, men är en enkel mekanisk teknik.
    Ta av oken, rengöt och smörj upp den axel som går in i oken och försäkra dig om att den går lätt. Här samlas skit och vägsalt. Varje gång du vrider på axeln går kolven ut en millimeter. Skruva tillbaka kolven så att beläggen får plats när oket återmonteras.
    När du startar bilen igen kommer meddelande att du skall ansätta fotbroms och dra handbromsen. Detta för att bromsen skall justeras in i rätt läge utan bromsanliggning. OBS att det kan komma fler begäran om bromsansättning, du skall köra tre mil innan datorerna ställt in och sparat de nya värdena.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.