DPF 2,7 S Type

Hem Forum S-type (X202,X204,X206) DPF 2,7 S Type

Taggat: 

Detta ämne innehåller 8 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av Ole Djurslev Ole Djurslev 3 år, 4 månader sedan.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #8415
    Ole Djurslev
    Ole Djurslev
    Deltagare

    Fick fel Diesel Partikelfilter fullt. Drog ut på motorväg 3000-3500 rpm i 15 minuter och då släcktes varningen. Drog katten i svansen ytterligare ca 30 minuter. Allt verkar bra nu 🙂

    #8431
    Pontus Larborn
    Pontus Larborn
    Moderator

    Fungerar det fortfarande?

     

    #8432
    Ole Djurslev
    Ole Djurslev
    Deltagare

    Japp fungera perfekt!

    #8456
    Jan Ernefors
    Jan Ernefors
    Forumledare

    Är det inte så att filtret rensar sig självt när motorn är varm och får sträcka lite på sig? Att köra många korta sträckor är inte bra för filtret om jag minns rätt.

    #8462
    Ole Djurslev
    Ole Djurslev
    Deltagare

    Håller helt med och dagligen kör jag för många korta sträckor,

    #9981
    Ole Djurslev
    Ole Djurslev
    Deltagare

    Nu har jag hållit på ett halvår att varje gång (ca sådär med 45 dagars mellanrum) det kommer en liten avgaspuff (lukt i kupen) så kör jag sådär 30 minuter (efter att motorn har blivit varm) i ca 3000 rpm. Än så länge har det löst problemet

    #10098
    Anders Billing
    Anders Billing
    Deltagare

    Hej!

    Till er alla, jag har alltid trott som Ole, upostrad som man är med bensinbilar…. Men man skall inte “dra ut” motorn, köra en lång sträcka på så lite belastning som möjligt är optimalt! En diesel sotar mer på höga varv/belastning…. Fick lära mig det av Jaguars tekniske chef:)

    #10101

    Naturligtvis vill jag med lägga mig i…

    DPF sätts igen av sot. Där är alla överens.

    Diesel sotar vid laddtryck (turbotryck). Höga varv utan belastning = inget sot. Fart på avgaserna KAN blåsa DPF

    Man kan få laddtryck på lägre varv med. Det beror på storleken på turbons avgashus.

    Vad är höga varv?

    3000rpm, utförsbacke, inget sot.

    3000rpm, uppförsbacke, Tabbert bakom, mycket sot

     

    Dieselbil utan turbo.  Sotar hela tiden.  Har ingen DPF

     

    Anledningen till att korta sträckor sätter igen DPF beror ofta på att man kör på ett överskott av diesel för att motorn  skall bli varm.  Statskörning KAN även innehålla  många accelerationer vilket kan ge turbotryck

     

    Jag har haft fel förr.

     

    #10103
    Ole Djurslev
    Ole Djurslev
    Deltagare

    Höga varv är relativt och 3000 är det inget speciellt med. Mening är att så snabbt som möjligt få igång regenerering. Hur som fungerar metoden ?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.