Daimler 420 bromsproblem

Hem Forum Mk1, Mk2, S-type, 420 Daimler 420 bromsproblem

Detta ämne innehåller 4 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av Kalle Borg Kalle Borg 3 år, 8 månader sedan.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Ernst Wehtje
    MolleW
    Deltagare

Hej,

jag är en nybörjare som intresserat mig för min pappas daimler 420 sovereign från 1968 i ganska dåligt skick. Senaste besiktning var 2003.

Motorn startar och den rullade ut ur garaget. Då låste sig alla bromsarna. Genom skruven på bromsoken (bleed screw) släppte jag ut vätska och trycket lättade. Bromsarna är nu inte låsta längre och det finns bromsvätska i behållarna. När jag trycker på bromsen, trycks pedalen in men bromsarna tar inte.

Är det någon som har erfarenhet eller tips?

mvh Ernst Wehtje

• Detta ämne redigerades 3 år, 9 månader sedan av Ernst Wehtje MolleW.
    Jan Ernefors
    Jan Ernefors
    Forumledare

Nu kan jag inte hur det fungerar just på din bil, men en gissning är att huvudbromscylindern inte mår bra. När du trampade ner bromsen fastnade den kanske och bromsarna låstes därmed. Hur känns bromspedalen nu? Går den lätt ner till ett stumt läge?

Kalle Borg
    Kalle Borg
    Deltagare

På huvudbromscylindern sitter en benvit plastmojäng med ett filter. Skruva av denna. Innanför denna sitter en liten ventil. Ventilkäglan har säkert fastnat. Då beter sig bromsen såsom du beskriver. Rengör noga, se till att ventilkäglan kan röra sig. Sen fungerar det säkert!

Ernst Wehtje
    MolleW
    Deltagare

Hej och tack för era svar!