Daimler 420 bromsproblem

Hem Forum Mk1, Mk2, S-type, 420 Daimler 420 bromsproblem

Detta ämne innehåller 4 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av Kalle Borg Kalle Borg 3 år, 8 månader sedan.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Ernst Wehtje
    MolleW
    Deltagare

Hej,

jag är en nybörjare som intresserat mig för min pappas daimler 420 sovereign från 1968 i ganska dåligt skick. Senaste besiktning var 2003.

Motorn startar och den rullade ut ur garaget. Då låste sig alla bromsarna. Genom skruven på bromsoken (bleed screw) släppte jag ut vätska och trycket lättade. Bromsarna är nu inte låsta längre och det finns bromsvätska i behållarna. När jag trycker på bromsen, trycks pedalen in men bromsarna tar inte.

Är det någon som har erfarenhet eller tips?

mvh Ernst Wehtje

• Detta ämne redigerades 3 år, 9 månader sedan av Ernst Wehtje MolleW.
    Jan Ernefors
    Jan Ernefors
    Forumledare

Nu kan jag inte hur det fungerar just på din bil, men en gissning är att huvudbromscylindern inte mår bra. När du trampade ner bromsen fastnade den kanske och bromsarna låstes därmed. Hur känns bromspedalen nu? Går den lätt ner till ett stumt läge?

Kalle Borg
    Kalle Borg
    Deltagare

På huvudbromscylindern sitter en benvit plastmojäng med ett filter. Skruva av denna. Innanför denna sitter en liten ventil. Ventilkäglan har säkert fastnat. Då beter sig bromsen såsom du beskriver. Rengör noga, se till att ventilkäglan kan röra sig. Sen fungerar det säkert!

Ernst Wehtje
    MolleW
    Deltagare

Hej och tack för era svar!

Jag insåg att jag luftat bromsarna fel och gjorde en ny luftning med helt ny fräsch vätska i broms-behållarna. Jag pumpade igenom vätskan och såg till (så gott som jag kunde) att ingen luft kunde sippra in. Resultatet blev att bromsarna tar, men inte så bra. Bromsarna tar till en början men om jag behåller bromspedalen på samma nivå så lättar trycket efter några sekunder och bilen börjar rulla igen. Dessutom kan bromsen tryckas sakta hela vägen in efter den tagit. Kan det vara ytterligare luft i systemet? Kan det bidra till den dåliga kompressionen?

Tillägger att när motorn är av och jag trycker in pedalen går den sakta in med samma hastighet till botten. Finns alltså inget stopp. Har kollat att inget läcker eller sådär vilket det känns som det skulle kunna göra.

Vad har ni för tankar om detta?  Kan det hjälpa att rengöra ventilen och ventilkäglan? Är denna kopplad till bromsvätskesystemet – kommer det rinna ut bromsvätska då jag öppnar denna/sippra in luft i systemet?

Tack för er hjälp!! Mvh Ernst Wehtje

• Det här svaret redigerades 3 år, 9 månader sedan av Ernst Wehtje MolleW.
    Kalle Borg
    Kalle Borg
    Deltagare

När du rengör den nämnda ventilen så kan det rinna ut bromsvätska. Men, inga mängder, Du skriver att pedalen sjunker, men utan synligt läckage. Jag gör antagandet att du mister bromsvätska. Rinner inte bromsvätskan in på dina fötter så tror jag att den slinker förbi packningen i satellit-huvudcylindern och in i servot. Med tiden söker sig bromsvätskan vidare in i ovala vacuum-tanken. Man kan köra omkring med ett par liter bromsvätska i den där fiffiga ovala tanken utan att man vet om det. Inget ovanligt fel. Undersök detta. Enklare att köpa nytt servo inklusive cylinder än att renovera gammalt.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.