Blårök och oren gång efter test av maxfart

Hem Forum XJS Blårök och oren gång efter test av maxfart

Detta ämne innehåller 19 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av Henrik Anfelt Henrik Anfelt 1 år, 7 månader sedan.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15735
    Henrik Anfelt
    Henrik Anfelt
    Deltagare

    Efter att ha bytt packningen till insuget igår på B-banken (bilen lät ju som en fiskebåt och hela bilen skumpade på tomgång) blev B-banken som ny. Alla problem som bortblåsta.

    Hann köra 4 mil i morse och provade maxfarten. Kul i 30 sekunder. Därefter låter bilen som en fiskebåt och hela bilen skumpar på tomgång. Favorit i repris. Denna gång A-banken. Kryddat med blårök ur avgasröret vid gaspådrag samt bilen blev nu en aning svårstartad (varmkörd).

    Jag har ännu ej hunnit felsöka men jag har ju färska kompvärden på alla cylindrar efter felsökningen av B-banken. Kommer komptesta alla igen.

    Planade toppen och bytte bytta båda topplockspackningarna för 3000 mil sedan. Den gången kom det avgasrök in i kylaren pga sprucken packning.

    Vad kan ha hänt?

    Tips emottages med tacksamhet. Topplockspackningen igen? Kolvring? Ventil?

    Henrik

    #15736
    Torslund
    Torslund
    Deltagare

    Blårök brukar vara olja. Nog komp prov som får säga. Höjs kompet när man sprutar in olja så är det ringarna, ventil så blir det ingen skillnad.

    #15737
    Henrik Anfelt
    Henrik Anfelt
    Deltagare

    Tack – skall kolla!

    #15744
    Henrik Anfelt
    Henrik Anfelt
    Deltagare

    OM det blir aktuellt att lyfta toppen:

    Hur gör man för att få kamkedjan såpass slak att man kan demontera drevet (det översta) så att man kan lyfta toppen? Drevet sitter med 4 bultar så det borde vara enkelt att få bort.

    #15747
    Torslund
    Torslund
    Deltagare

    Slaka kamkedjan, finns hål för det. Hänga upp drevet och kedjan. För att göra det säkert så får man nog plocka bort allt framför bröstkåpan, kylare mm.

    #15816
    Henrik Anfelt
    Henrik Anfelt
    Deltagare

    20 timmar senare:
    Toppen av. Lyckades ha sönder plastbiten som spänner kamkedjan. Väldigt klen konstruktion (plus slarv av mig…).
    Nåväl – felet var ett hål om två cm i överkanten på kolv A5.
    På 10 mil körning försvann 5 dl olja – därav blåröken. Väldigt kletigt i grenröret – katalysatorn klarade sig som tur var.

    Skulle behöva lite goda nyheter vid det här laget:

    Hur göra på enklaste sätt för att byta kolv A5? (den näst närmast torpeden på passagerarsidan alltså).

    Det har blivit en hel del repor på cylinderväggen (biten som saknas ur kolven är spårlöst försvunnen – men den hann repa innan den gick upp i atomer). Hur djupa repor kan tolereras innan man måste åtgärda dem? Jag resonerar så här: Gliporna i kolvringarnas “öppna ändar” borde rimligen släppa igenom avsevärt mer komprimerad gas och olja än vad kan passera i fårorna pga reporna på cylinderväggen. Men det är kanske inte intressant i sammanhanget? Det finns inget som sticker ut – “endast” fåror i väggen.

    Hur göra för att byta spännarmen till kamkedjan? I dagsläget har jag inte plockat bort något annat än remmen till kompressorn. Kylare och rubbet framför motorn sitter alltså kvar. Vad måste demonteras för att komma åt att byta spännarmen?

    OM jag inte själv kan göra kvarvarande jobb måste bilen bärgas till kunnigare person. Hur långt kan man bogsera? Automaten lär ju ta skada om det blir för långt. Kanske säkrast att koppla loss kardanen från diffen?

    Enda glädjeämnet hittills är att jag lär mig meka.

    Henrik

    #15818
    Torslund
    Torslund
    Deltagare

    Närmast torpeden, har för mig att du kommer åt vevstaken på den underifrån. Du ser det om du tar ner tråget. Märk delarna ordentligt så dom kommer tillbaka på samma plats. Är vevlagret slitet så är nog alla andra det också. Beroende på cylinder repornas djup, kan gå att hona till användbart skick. Sen kan du bygga upp viss yta på reporna med RVS behandling. Den kolven du ersätter med ska vara så nära som möjligt i vikt, motorn varvar rätt mycket. Får kanske väga en av dom andra för den trasiga väger fel. För att åtgärda sträckaren får du nog plocka ner bröstkåpan. Bogsera så ta bort kardan men ett släp är snabbare att använda. Genom åren har jag satt ihop motorer med delar från andra och fått dom att bli lika bra som en normal motor som är bara byggd på monteringslinan 🙂

    #15819
    Torslund
    Torslund
    Deltagare

    Lite tur har du 🙂 det är en Jaguar så om du bestämmer dig för att ta ur motorn så går det blixtrande fort. Är väldigt enkel att ta ur, har man bara lyftkedjorna i rätt längd så kommer den så fint. Minimalt lite att ta bort runt motorn. Håller just nu på med en Citroen Jumpy som motorn har skurit på, i jämförelse är det bra mycket bökigare. Är väl bara avgasrören i infästningen till grenröret som är svåråtkomligt.

    #16029
    Henrik Anfelt
    Henrik Anfelt
    Deltagare

    Ytterligare 120 timmar senare:

    Har bytt kolv, vevlager, cylinder och kamkedjesträckare (den gamla var skör som backelit). Köpt ny vattenpump.

    Behöver veta åtdragningsmoment för:

    * Vattenpump
    * Bröstkåpa (sitter olika bult i olika dimensioner)
    * De 4 bultar som håller “pulley” (alltså den yttre delen av hjulet som driver remmarna).

    På förhand tack

    Henrik

    #16031
    Torslund
    Torslund
    Deltagare

    Tog du ur motor eller gick det att göra på plats? Momenten är nog inte andra än vad som är brukligt för skruvens dimension i alu. Jag drar sånt på känn efter års erfarenhet 🙂 aldrig haft haveri pga det. Känsligare med sträckbultar. Remskivan dras hårt (stål) och gärna med gänglås.

    #16037
    Henrik Anfelt
    Henrik Anfelt
    Deltagare

    Tack

    Gjorde allt med motorn i bilen. Har ingen lyft och bilen står på utomhus på en grusgång. Har haft tur med vädret. En helg kvar innan provtur.

    #16041
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

    Hej,
    Här har du momentvärdena i Nm:

    Water Pump

    cover

    MVH

    Gerry

     

    • Det här svaret redigerades 5 månader, 1 vecka sedan av Jan Ernefors Jan Ernefors.
    #16042
    Henrik Anfelt
    Henrik Anfelt
    Deltagare

    Tack Gerry!

    #16046
    Henrik Anfelt
    Henrik Anfelt
    Deltagare

    Gerry – har Du även moment för:

    De 4 bultar som håller “pulley” (alltså den YTTRE delen av hjulet som driver remmarna).

    #16047
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

    Hej,
    Är det 5/16 ” skall de dras till 17-23 Nm.
    MVH
    Gerry

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.