Bensinförbrukningsfundering

Hem Forum X-type (X400) Bensinförbrukningsfundering

Detta ämne innehåller 4 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av Will Hauguth Will Hauguth 3 år, 9 månader sedan.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Jan Ernefors
    Jan Ernefors
    Forumledare

Igår körde jag Stockholm-Mantorp tur och retur med X-typen. Jag nollade datorn på Essingeleden och fick en snittförbrukning på 8,8 l/100km ner till Nyköpingsbro. Från Nyköpingsbro till Mantorp ökade förbrukningen till 9,3. Farthållaren satt på 120 km/h större delen av färden (från det att det blev 110-väg såklart).

På vägen hem nollade jag datorn igen när jag kommit ut på motorvägen och fick då en snittförbrukning på 10,2 (med farthållaren på 120 km/h). På hemvägen låg den ganska stadigt på det värdet, var nere på 9,9 när jag nått Tranebergsbron.

Bilen verkar dra en hel del mer över 100 än under om jag tolkar detta rätt eftersom Essingeleden rullar på i 70-90 en lördagsmorgon.

Någon som vet gränsen för när förbrukningen drar iväg? Har ni andra X-type-ägare liknande erfarenhet?

Bilen i fråga är en 2001:a, 3-liters motorn med automat och fyrhjulsdrift

Pontus Larborn
    Pontus Larborn
    Moderator

Lite OT men ändå; En iakttagelse på samma spår; när jag kör min Volvo XC70 diesel till och från arbetet varje dag (totalt 10 mil) snittar den 0.65, men kör jag långfärd vilket innebär att jag ligger runt 120-130km/h på mätaren i sju-åtta timmar drar den minst 1.5dl mer per mil.

Will Hauguth
    Will Hauguth
    Deltagare

Långresa till Tyskland avklarad. Hög snittfart på runt 110-130 km/h med en 2,0 V6 bensin estate. 8,2 l/ 100 km . Helt ok tycker jag. Fast 4,2 l V8 hade ju tagit mindre 😉

Jan Ernefors
    Jan Ernefors
    Forumledare

Intressant att den lilla motorn är så mycket snålare, eller är det manuell växellåda på din bil och att det gör stor skillnad?

Will Hauguth
    Will Hauguth
    Deltagare

Det är manuell låda på vår bil. Själv tycker jag att för den bilen så är bilen undermotoriserad. Den varvar på ganska duktigt. 3000 rpm vid 110 km tycker jag är mycket. Då är vår lilla Mini Cooper S clubman mer intressant 🙂 174 hk i den lilla bilen. Men vad roligt man har i den.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.