Avgasproblem

Hem Forum XJ – Series 1-3 Avgasproblem

Detta ämne innehåller 3 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av Anders Karlsson Anders Karlsson 6 månader, 1 vecka sedan.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Anders Karlsson
    Anders Karlsson
    Deltagare

De senaste besiktningarna har min XJ 6 (1981, serie 3) haft hög koldioxidhalt. 5,2 respektive 3,1. När besiktningsmannen fick se att bilen var utrustad med direktinsprutning menade han att bilen borde ha bättre värden. Jag gick då hem och kollade värdena då bilen var ny och fann att värdena låg på 0,3, o,4. Nu undrar jag om någon har erfarenhet av detta och hur man åtgärdar problemet.

Anders

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Avgasvärdena blir sämre över åren pga. förslitning av motorn, smutsiga insprutare, felaktiga lambdasonder och katalysatorer. Se först och främst till att service sköts med oljebyte och byte av filter och tändstift. Sen kan du räkna med att lambdasonderna behöver bytas efter 38 år om de inte är bytta tidigare. Hur går motorn för övrigt och hur långt har den gått?
    MVH
    Gerry

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej
    Lambdasonder finns bara på katalysatorbilar så det beror på vilket system du har monterat på bilen till vad som kan vara orsaken till de höga avgasvärdena. 1981 fanns det både med och utan kat beroende på vilken marknad bilen var tillverkad för.
    MVH
    Gerry

Anders Karlsson
    Anders Karlsson
    Deltagare

Tack för tips. Jag inser att jag måste lära mig mer om bilen. Jag hör av mig framöver.’

Anders

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.