Ånglås i MkII?

Hem Forum Mk1, Mk2, S-type, 420 Ånglås i MkII?

Taggat: 

Detta ämne innehåller 4 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av Håkan Wasén Håkan Wasén 1 år, 7 månader sedan.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare

Jag har en MkII 3,4l -63 som går ojämnt och till och med stannar om jag kör sakta i stadstrafik. På landsväg i god fart går den fint. Om jag dessutom stänger av motorn så måste jag låta den stå med öppen huv en halvtimma eller så innan den går att starta igen.
    Jag har noterat att bränslenivån i bensinfiltret vid dessa tillfällen är nästan i botten av filtret och då får den såklart ingen bensin till förgasaren. Misstänker att värmen under motorhuven gör att bensinen förgasas i filtret och orsakar problemet.
    Är det någon som har haft motsvarande problem och/eller kan tipsa om en lösning på problemet?
    Jag har bytt bränslefilter och även gjort rent filtren vid förgasarna.

Thomas Cramer
    Thomas Cramer
    Deltagare

Hej

På min 3,8S var det en massa små korta slangar som var spruckna under förgasarna. Kolla om din bil har samma utförande.

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Kolls bränslepumpen så att den ger tillräckligt tryck och inte suger in luft någonstans. Kolla också flottörnivån i förgasarna. Tror inte det hjälper att isolera bensinledningarna det hade man nog gjort för 45 år sen i så fall.
    MVH
    Gerry

Kalle Borg
    Kalle Borg
    Deltagare

Vad för oktantal väljer du när du tankar? Väler du 95 oktan så kommer ånglåsen som ett brev på posten. Alkohol har lägre avdunstningstemperatur är bensin, och den 95-oktaniga bensinen innehåller mycket alkohol. Välj 98, om du inte redan gör det. Den har högre avdunstningstemperatur.

Håkan Wasén
    Håkan Wasén
    Deltagare

Har haft samma problem men tankar numera Shells supersoppa. Inga problem sedan dess.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.