//end chat mod Logga inBli medlemVanliga frågorVisa medlemslistaSökForum Tour
Svenska Jaguarklubben
    [ ]

Funderingar kring XK8/XKR

Forumindex -> Allmänt om bilen
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
dfallman

Från: Umeå

InläggSkrivet: 20 Oktober 2006 10:38    Rubrik: Funderingar kring XK8/XKR Citera

Hej!

Vi funderar på att sälja vår BMW 325Ci:a -04 till sommaren och satsa på en kombination av billig småbil med drag och takräcke (aka ByggMax-bilen Rolling Eyes ) och kul GT-vagn Very Happy

Jaguar XK8/XKR har ända sedan den kom varit något av en drömbil. Och nu är den ju nere på hyffsat pris också. Men några funderingar: Vet att en hel del varit uppe tidigare, men är ändå tacksam för alla synpunkter!

(Många frågor blir det ju...)

1. XK8 eller XKR? Jag vill inte ha en cab, så det är coupé som gäller.
- Hur mycket skiljer t.ex. försäkringskostnaderna mellan 8 och R?

2. Årsmodell? Smärtgränsen ligger mellan 200 och 300k.
- Vad jag förstått är yngre bilar än de sena 2001:orna att föredra ur kvalitetssynpunkt, stämmer det?
- Kan man få en bra XK8 2002 för sub 300k i Tyskland?
- Är verkligen 97-01:orna så dåliga att man bör avstå från dem?
- Är 02:orna verkligen värda prisskillnaden jämfört med en 98:a? (i princip 100.000)

3. Inköpsplats? Tyskland verkar ju inte ha så otroligt mycket lägre priser, men större utbud.
- Finns det någon länk till exakt hur man ska/kan gå tillväga med alla steg i en sådan process, inkl. papper osv och extra kostnader som uppstår? Är det värt besväret och osäkerheten?
- Var i Sverige kan man se,provköra, köpa beg. XK? Finns det något bra ställe i Stockholmsområdet där jag är en hel del också?

4. Service? Bor i Umeå Cool . Mig veterligen finns ingen auktoriserad Jaguar-verkstad norr om Uppsala (?), dock en del Jaggor.
- Kan man day-to-day-serva den om det skulle behövas på annan lokal verkstad (typ olja, bromsar, etc.) och sen köra ner den till Stockholm en gång per år för servicen?

5. Vinterbil?
- Hur funkar XKx-modellen som vinterbil? Många verkar ställa av den på vinterna, men är det verkligen nödvändigt. Den har ju antispinn mm. och bra motor.
- Jag antar att den som de flesta engelska bilar kan vara känslig för rost. Gäller det också senare årsmodellerna, typ 2002?
Till överst på sidan
Zzzz

InläggSkrivet: 20 Oktober 2006 10:55    Rubrik: Funderingar kring XK8/XKR Citera

dfallman skrev:
Hej!

Vi funderar på att sälja vår BMW 325Ci:a -04 till sommaren och satsa på en kombination av billig småbil och kul GT-vagn Very Happy Jaguar XK8/XKR har ända sedan den kom varit en drömbil. Och nu är den ju nere på hyffsat pris också. Men några funderingar: Vet att en del varit uppe tidigare, men tacksam för alla synpunkter!

Många frågor blir det ju...

1. XK8 eller XKR? Jag vill inte ha en cab, så det är coupé som gäller.
- Hur mycket skiljer försäkringskostnaderna mellan 8 och R?
Runt 3000-5000 beroende på var du bor och typ av försäkring

2. Årsmodell? Smärtgränsen ligger kring <275-300k.
- Vad jag förstått är yngre bilar än de sena 2001:orna att föredra ur kvalitetssynpunkt, stämmer det?
Nej! Kategoriskt svarar jag så. Inte ur kvalitets synpunkt iaf.

- Är verkligen 97-99:orna så dåliga? Njae.. Färre barnsjukdommar ju nyare bil kan man säga.

- Kan man få en bra XK8 2002 för sub 300k i Tyskland? JA!

- Är det verkligen värt prisskillnaden jämfört med en 98:a? (i princip 100.000) Smaksak samt utrustnings sak

3. Inköpsplats. Tyskland verkar ju inte ha så otroligt mycket lägre priser, men större utbud.
- Finns det någon länk till exakt hur man ska gå tillväga med alla papper osv och extra kostnader som uppstår?
- Är det värt besväret och osäkerheten? Ett rungande JA vill jag säga. Däremot bör man handla hos en auktoriserad handlare för att säkerställa sig att man får en bra bil

- Var i Sverige kan man se,provköra, köpa beg. XK? Finns det något bra ställe i Stockholmsområdet där jag är en hel del också? Kolla med någon i klubben om dom kan visa sin bil för dig och framför allt gå med i SJK

4. Service. Bor i Umeå Cool . Mig veterligen finns ingen auktoriserad Jaguar-verkstad norr om Uppsala (?), dock del Jaggor. Linus svarar säkert på detta!

- Kan man day-to-day-serva den om det skulle behövas på annan lokal verkstad (typ olja, bromsar, etc.) och sen köra ner den till Stockholm en gång per år för servicen? Varför inte? Du får säkert bättre service hos "din" mekaniker som känner dig och vet vilka krav du har!

5. Vinterbil.
- Hur funkar XKx-modellen som vinterbil? Många verkar ställa av den på vinterna, men är det verkligen nödvändigt. Den har ju antispinn mm. och bra motor. Perfekt skulle jag vilja säga trots att jag bor par hundra mil ifrån dig Cool
- Jag antar att den som de flesta engelska bilar kan vara känslig för rost. Gäller det också senare årsmodellerna, typ 2002?
Nej!

De var inte lite frågor du har. Very Happy En sak kan man inte ta ifrån dig.

Du har bra smak Cool
Till överst på sidan
dfallman

InläggSkrivet: 20 Oktober 2006 11:11    Rubrik: Funderingar kring XK8/XKR Citera

Det var snabbt! Tackar! Rost är alltså inget stort modellproblem?

Vad gäller Tyskland så är nog auktoriserade handlare det enda alternativet för mig med min skoltyska Embarassed
Till överst på sidan
Zzzz

InläggSkrivet: 20 Oktober 2006 11:24    Rubrik: Funderingar kring XK8/XKR Citera

Nej rost är inget problem men givetsvis bör man krypa under bilen och titta.
"Min handlare på Peters bil i Dortmund, Dirk Pheiffer, pratade bättre engelska än mig! Embarassed IOFS ingen värdemätare om jag tänker efter lite självkritiskt!
Till överst på sidan
Jimmy
Styrelse

Från: Tving, Karlskrona

InläggSkrivet: 20 Oktober 2006 12:24    Rubrik: Funderingar kring XK8/XKR Citera

Hej.

Klart du ska byta upp dig till en Jaguar och varför då inte en praktisk XK8/XKR Wink Du måste lova att ta bilder på'n när du kopplat släp och satt på takräcke Razz Bilar ska användas (så här använder jag min)

Angående importguide, så finns det utförliga beskrivningar på Autopower.se. Men som BMW-ägare känner du väl redan till det Rolling Eyes

Kia Rio -13 (Miljösamvete)

Tidigare Jaguarer
X-Type 2.5 AWD -01
XJ8 4.0 Sovereign -98
XJ12 6.0 Sovereign -94
Till överst på sidan
dfallman

InläggSkrivet: 20 Oktober 2006 12:40    Rubrik: Funderingar kring XK8/XKR Citera

Nja, nu tänkte jag ju inte använda jaggan att köra skräp med Shocked (det är där den andra bilen kommer in i bilden, kombinationen var alltså inte en och samma bil (även om det ju hade varit kul också) utan två olika)

Tack för import-länken, den hade jag missat.
Till överst på sidan
xkr5.0

InläggSkrivet: 20 Oktober 2006 15:22    Rubrik: Funderingar kring XK8/XKR Citera

Det finns en del spridda tråda här på forumet som berör saker du frågar om: importtips, "R" eller inte, årsmodeller vs. kedjespännarkvalitet, försäkringspremier, m.m. Seek and you will find Smile

Enligt mig (och min mekaniker) har XJ8/XK8 inte ett rostskydd som är jämförbart med t.ex. Volvo/SAAB av samma årgång. Det är väl inte direkt dåligt, men planerar du köra året runt och på saltade vägar rekomenderar jag starkt ett kompletterande rostskydd. IMHO.

/Sven

Från: Stockholm

InläggSkrivet: 20 Oktober 2006 17:25    Rubrik: Funderingar kring XK8/XKR Citera

Klart att du ska ha en Jaguar. Själv gammal BMW-ägare (senast en 330 Ci -01) och även om jag fortfarande gillar BMW ångrar jag inte det minsta att jag bytte.

Försäkring köper du sannolikt helst i Volvia. De har en Jaguarförsäkring som var överlägset minst dyr när jag köpte min bil förra sommaren.

Kompressor eller inte? Tja, ett i-landsproblem. Själv har jag XJR och skulle inte vilja byta ner mig för allt smör i Småland. OK, drar mer bensin, men en helt annan upplevelse. Provkör inte XKR om du inte är beredd att ta konsekvenserna ;-D

Köpa i Tyskland är ingen dum idé. Importguiden på Autopower ger dig det mesta du behöver veta. Köp hos auktoriserad Jaguarhandlare, de har sjukligt fina bilar och service som ingen svensk bilhandlare ens hört talas om.

Jag köpte min XJR i Tyskland och det ångrar jag inte. Två tips: ju längre söderut desto finare bilar (i allmänhet). Prata engelska med försäljaren om det går. Själv talade jag tyska och även om min tyska är bra kändes det som att jag gav bort en förhandlingsfördel.

Lycka till!

InläggSkrivet: 22 Oktober 2006 11:57    Rubrik: Funderingar kring XK8/XKR Citera

Har just beställt Blunsdens "Jaguar Xk8 And Xkr" efter tips (återstår väl att se hur bra den är). Fler tips på läsning?
Till överst på sidan
Zzzz

InläggSkrivet: 22 Oktober 2006 17:46    Rubrik: Funderingar kring XK8/XKR Citera

Här finns mer att hämta om man är intresserad. En klubb inriktad bara för den nyare XK modellen (-96 och framåt). Jag är med både i SJK och denna klubb. Många med mig i SJK är med i flera klubbar!

http://www.xkec.co.uk/xweb/history/history.htm
Till överst på sidan
dfallman

InläggSkrivet: 23 Oktober 2006 11:14    Rubrik: Funderingar kring XK8/XKR Citera

Allright, tittar alltså på något i den här stilen:

http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&sprache=8&sr_qual=GN&id=11111111227620468&

Dock gärna med annat träinlägg i kupén (gillar inte den grå färgen, nav inte heller nödvändigt), utan mer som ett exempel på mil/kostand/årsmodell.

Givetvis hade jag väl i så fall tänkt mig köpa ett välvårdat ex, men vad kan jag i allmänhet förvänta mig för typ av bilägande? Vad kan jag behöva göra omgående vad gäller reparationer?
Till överst på sidan
Zzzz

InläggSkrivet: 23 Oktober 2006 12:44    Rubrik: Funderingar kring XK8/XKR Citera

dfallman skrev:
Allright, tittar alltså på något i den här stilen:

http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&sprache=8&sr_qual=GN&id=11111111227620468&

Dock gärna med annat träinlägg i kupén (gillar inte den grå färgen, nav inte heller nödvändigt), utan mer som ett exempel på mil/kostand/årsmodell.

Givetvis hade jag väl i så fall tänkt mig köpa ett välvårdat ex, men vad kan jag i allmänhet förvänta mig för typ av bilägande? Vad kan jag behöva göra omgående vad gäller reparationer?

Färgen du visar i länken är "tacksam" när det gäller att inte visa smuts.
Att inte ha Jaguars Sat-Nav är enligt många en fördel, då dom eftermarknads Sat-Nav systemen är snäppet bättre. Tilläggas kan att det är bättre än inget. Att inte den grå Maple Eye tilltalar dig, gör att du har fått en vän i Splanky som fullkomligt hatar den. Säg valnöt så glittrar hans ögon.

Vilken typ av ägande kan du förvänta dig? Jag måste tillstå att det är många mil/smil om du förstår vad jag menar. När det gäller servandet så är det inte allt en duktig hemmapulare kan göra på nyare bilar, oavsett märke men det vanliga med stift, byta kylarvatten/oljor/bromsvätska och fixa med bromsar osv är inget konstigare än men äldre bilar. Sedan är ju våra bilar behäftade med databoxar som kräver special intrument.
Kontentan av detta är attt du läser på om bilmodellendu tänker köpa. Kunskapen är det viktigaste vapnet när du skall handla och därmed handla rätt!
Till överst på sidan
Sir Humphrey

Från: Stockholm

InläggSkrivet: 23 Oktober 2006 16:07    Rubrik: Funderingar kring XK8/XKR Citera

Vad är det för märkliga skyltar på bilen i annonsen?

Allmänt råd: kolla auktoriserade handlare, på tyska Jaguar Vertragshändler.
Till överst på sidan
NRW

InläggSkrivet: 1 November 2006 00:43    Rubrik: Funderingar kring XK8/XKR Citera

När fick XK-modellerna ESP? Fr o m -03 eller?

InläggSkrivet: 1 November 2006 08:42    Rubrik: Funderingar kring XK8/XKR Citera

NRW skrev:
När fick XK-modellerna ESP? Fr o m -03 eller?

ESP?

Har du fått hem kärran Åke??
Till överst på sidan
dfallman

InläggSkrivet: 1 November 2006 11:38    Rubrik: Funderingar kring XK8/XKR Citera

Har inte alla xk8/r esp? ('stabilitätskontrolle')
Till överst på sidan
NRW

InläggSkrivet: 1 November 2006 11:44    Rubrik: Funderingar kring XK8/XKR Citera

Nej, de uppgifter jag har är att XK fick ESP/ASC/ESC som standard
först fr o m -03. Det är viktigt att skilja på traction- och stability-control.
Anders vet säkert?

InläggSkrivet: 11 November 2006 17:08    Rubrik: Funderingar kring XK8/XKR Citera

Efter lite forskning tror jag mig ha greppet om det;
ASC, automatic stability control, ska finnas på alla XK.
En enkel historia som samarbetar med antispinn-systemet.
DSC, dynamic stability control, kom fr o m -03 och 4,2 motorerna.
Det är först här man har ett modernt antisladdsystem som samverkar
fullt ut med både bromsar och motorpådrag.
ASC ska inte vara mycket att hålla i handen i vinterväglag enligt de amerikanska forum jag kollat av.

InläggSkrivet: 24 November 2006 15:35    Rubrik: Funderingar kring XK8/XKR Citera

NRW skrev:

ASC ska inte vara mycket att hålla i handen i vinterväglag enligt de amerikanska forum jag kollat av.

Ursäkta att jag inte har svarat men jag har varit "iväg" ett par veckor.

Påståndet ovan skulle jag vilja säga är *BS*
På vår förra XK8 med detta system, skulle jag vilja sticka ut hakan och säga: Bättre än den som Volvo har i sin S60 (-06) som jag har som firma bil.

Detta är för övrigt min högst egna åsikt i detta ämne.
Till överst på sidan
xkr5.0

InläggSkrivet: 24 November 2006 17:33    Rubrik: Funderingar kring XK8/XKR Citera

Jag håller då med NRW vad det gäller ASC - inte speciellt imponerande! men visst kan de vara till lite hjälp.

När systemen även kan bromsa varje hjul individuellt (DSC?), då börjar de bli riktigt duktiga på att undvika och hjälpa till att häva sladdar.

När systemen verkligen behövs (typ när man blir riktigt överrumplad av halka), då vill jag påstå att skillnaden mellan systemen är som natt och dag.

Tycker,

/Sven

Från: Anders, Luleå

InläggSkrivet: 24 November 2006 22:42    Rubrik: Funderingar kring XK8/XKR Citera

Hej
Du frågade om service i Umeå - kolla med Bergners Bil (Mazda). De har till och från haft Jaguar-bilar till salu och jag hade ett resonemang med dem för ca 4 år sedan om en bil (det blev dock inte affär). Då sa dom att de gör normal service men har inte specialverktygen. Om jag minns rätt var ägarna personligen intresserade av Jaguar.
Hoppas att de kan vara en hjälp på vägen.

ps Vi planerar ett möte i Norrbotten på försommaren ds

Lycka till i sökandet!

Hälsningar / Anders

Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne
       Forumindex -> Allmänt om bilen Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Sida 1 av 1    
Visa tidigare inlägg:   

Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet